Butlonos, delfin butelkonosy (Tursiops truncatus)
© jjmiranzo - Fotolia.com

Butlonos, delfin butelkonosy

Butlonos, delfin butelkonosy, delfin butlonosy, afalina (Tursiops truncatus) to duży ssak z rodziny delfinowatych. Ma ciemny grzbiet i jasną brzuszną stronę. Ma pysk wydłużony w dziób, przypominający butelkę (stąd nazwa delfina). W pysku w szeregu 20-26 zębów. Na grzbiecie trójkątna płetwa zakrzywiona do tyłu, płetwa ogonowa usytuowana poziomo.

Zamieszkuje wszystkie oceany. Najliczniejszy w północnym Atlantyku. Występuje także w Morzu Śródziemnym i Czarnym. Wody przybrzeżne, wpływa nierzadko do rzek. Obserwowano go także w Bałtyku.

Łatwo się oswaja i daje się tresować. Żyje w małych grupach, liczących do 20 osobników. Czasem na otwartym oceanie można spotkać stada liczące kilkaset osobników. Czasem tworzy mieszane grupy z innymi waleniami. Stada nie są jednak stabilne. Często wyskakują ponad lustro wody. Czasem towarzyszą łodziom.

Żuchwa jest dłuższa niż szczęka górna.

Delfiny butlonose zjadają ryby, głowonogi, skorupiaki.

Ciąża trwa 11-12 miesięcy, po której samica rodzi jedno młode o długości 1 m. Dojrzałość płciową delfiny uzyskują po 5-13 latach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podgatunek T. t. ponticus jest zagrożony wyginięciem (ma status EN w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych).

Należy do najbardziej inteligentnych zwierząt. To jednocześnie najlepiej poznany delfin.

Delfin ten wygląda, jakby cały czas się uśmiechał. Taki wygląd nadaje mu zakrzywiona linia otworu gębowego.

Zwierzęta te są bardzo inteligentne i łatwo się oswajają. Najczęściej to właśnie ten gatunek występuje najczęściej w delfinariach.

W Australii w Zatoce Rekina delfiny butlonose podpływają tak blisko do brzegu, że pozwalają się karmić i głaskać.

Zanotowano przypadki ratowania przez te delfiny tonących ludzi.

W USA i Rosji delfinów używa się w wojsku do celów militarnych.

W kilku miejscach na świecie butlonosy współpracują z miejscowymi rybakami, zaganiając ławice w sieci.