PL

Certa

Certa (Vimba vimba) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny karpiowatych z charakterystycznym noskiem. Jest podobna do świnki pospolitej. Na grzbiecie znajduje się rowek, pozbawiony łusek. Ciało jest płaskie, smukłe. Grzbiet ma niebieskawy odcień. Spód jest białoszary. W okresie godowym ubarwienie zmienia się. Grzbiet jest ciemnobrązowy, spód staje się żółty lub pomarańczowo-żółty.

Certa (Vimba vimba)
© Rostislav - fotolia.com

Ryba ta występuje w Europie. Preferuje rzeki nizinne, wpływa też w obszary przybrzeżne morza.

Tworzy stada. Odbywa wędrówki na tarło z rzek do morza. Certa żyje 15 lat.

W Polsce certy osiągają rozmiary od 20 do 50 cm długości ciała i ciężar zwykle od 350 do 550 g (maksymalnie 1,4 kg).

Certa zjada zooplankton, larwy owadów, małżoraczki, skorupiaki, ślimaki, wieloszczety, małże. Podczas wędrówki certa nie żeruje.

Samica składa 30-120 tysięcy jaj. Młode są zdolne do rozrodu w wieku 4-5 lat. Okres rozrodu zależy od miejsca występowania. Ryby te trą się w rzekach o żwirowo-kamienistym dnie. Samce oczyszczają tarlisko z różnego rodzaju osadów i mułu. Później przybywają samice. Tarło odbywa się o wschodzie słońca.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Wymiar ochronny dla tego gatunku to 30 cm. Okres ochronny zależy od miejsca połowu.