Foka grenlandzka

Foka grenlandzka (Pagophilus groenlandicus) to gatunek ssaka należący do rodziny fok. Ubarwienie szare lub żółtawe z wierzchu, szare od spodu. Na grzbiecie widoczna charakterystyczna plama w kształcie liry. Młode tuż po urodzeniu są białe. Samce i samice za młodu są szare z ciemnymi plamkami. Starsze osobniki mają ciemny przód głowy.

Foka grenlandzka(Pagophilus groenlandicus)
© ggw - Fotolia.com

Obszar występowania to głównie Morze Lodowate Północne, północna część Atlantyku.

Foka grenlandzka bardzo szybko pływa. Potrafi zanurkować na głębokość 280 m. Odbywa dalekie wędrówki. Śpi na lodzie. Tworzy niewielkie stada, a w okresie rozrodu żyje w parach. Nie robi otworów oddechowych w lodzie.

Foka grenlandzka osiąga 2 m długości ciała i ciężar około 180 kg. Jest krótkowzroczna, co na lądzie nie pozwala odpowiednio wcześnie dostrzec niebezpieczeństwo.

Poluje na ryby i mięczaki oraz skorupiaki.

Samica w końcu zimy rodzi 1 lub 2 młode bezpośrednio na lodzie. Młode waży nawet 8 kg. Już po miesiącu futro zmienia barwę, a młode zaczynają żerować w wodzie. Stają się dojrzałe płciowo po 5-8 latach.

To najszybsza foka północnej półkuli. Potrafi płynąć z prędkością nawet 37 km/h.

Foka grenlandzka potrafi pod lodem przepłynąć 10 km.