Foka szara (Halichoerus grypus)
© Antje Lindert-Rottke - Fotolia.com

Foka szara

Foka szara (Halichoerus grypus) to ssak z rodziny fok występujący także w Polsce. Skóra jest szara z wierzchu, żółtawa od spodu. Na całym ciele liczne ciemne plamki, rozrzucone nieregularnie. Kolor skóry starych osobników prawie czarny. U prawie wszystkich osobników pysk jest szaroczarny.

Północny Atlantyk po Labrador i Nową Ziemię na północy, a na południu aż po Francję. Można ją spotkać w Bałtyku (podgatunek H. g. macrorynchus). Zamieszkuje strefę przybrzeżną. Legowiska znajdują się na plażach.

Żyje w stadach. Nie odbywa wędrówek, prowadzi osiadły tryb życia. Tworzy poligamiczne rodziny złożone z samca i kilku samic.

Przed nurkowaniem serce foki szarej zaczyna bić dużo wolniej (nawet do 1/15 normalnego rytmu), przez co zużycie tlenu przez organizm spada kilkakrotnie.

Długość ciała - 300 cm (samiec), 170-220 cm (samica). Ciężar ciała - 315 kg (samiec), 200 kg (samica).

Zjada przede wszystkim ryby.

Samiec prowadzi harem około 10 samic. Ciąża trwa około 11 miesięcy. Młode rodzą się zimą na lądzie. Mają kolor biały lub kremowy i pokryte są puchem. Ważą od 9 do 15 kg.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. U nas bardzo nieliczny gatunek. Niegdyś foka ta wyrządzała znaczne szkody rybakom. W Polsce foka szara objęta jest ścisłą ochroną gatunkową.

Jest najczęściej spotykaną foką nad polskim morzem.