Kleń

Kleń (Squalius cephalus) to ryba słodkowodna z rodziny karpiowatych, z rodzaju jelców. Jej cechą charakterystyczną jest dość szeroki pysk. Ryba z wierzchu jest brązowoszara. Bocznie spłaszczone ciało pokrywa srebrna łuska z ciemnymi krawędziami, u osobników starych nabiera złotego odcienia. Płetwy u tego gatunku są czerwone lub mają taki odcień. Zęby gardłowe występują w dwóch szeregach. Płetwa odbytowa jest równo ścięta na skraju u młodych osobników, u starszych jest zaokrąglona.

Kleń (Squalius cephalus)

© de_marco - Fotolia.com

Gatunek ten spotykany jest przede wszystkim w rzekach, głównie w ich górnym nurcie. Potrafi też żyć w zbiornikach wody stojącej. Zasiedla niemalże całą Europę i część Azji. Wyjątkowo można go spotkać w wodach słonawych. Można go spotkać do wysokości 1500 m n.p.m.

Środowisko

Preferowane metody wędkarskie
spinning
metoda gruntowa
metoda spławikowa
Okres tarła i najlepszych połowów
zobacz kalendarz

Uwaga: szczegółowe zasady połowu, tj. okres ochronny, wymiar, a także limity połowu określają dzierżawcy danego zbiornika wodnego.

Kleń powoli rośnie. Osobniki kilkuletnie osiągają zaledwie kilkanaście centymetrów długości.

Klenie są wszystkożerne. W skład ich diety wchodzą małe organizmy, roślinność wodna, a nawet niewielkie ryby.

Rozród klenia przypada na maj-czerwiec. W tym czasie tarło odbywa kilka razy. Tarlisko znajduje się w miejscach o dnie kamienistym w rzekach o szybkim prądzie. Jajeczka przyklejają się do kamieni. Mają pomarańczowy kolor.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Wymiar ochronny dla tego gatunku to 25 cm. Brak okresu ochronnego.

Ryba ta jest łowiona przez wędkarzy ze względu na smaczne mięso.

Trwa okres rozrodczy klenia.
         Najlepszy okres na połów klenia.

Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?

• IUCN – Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych, ISSN 2307-8235 https://www.iucnredlist.org