Żaba włoska

Żaba włoska (Rana latastei) to gatunek żaby brunatnej z rodziny żabowatych. Pysk jest dość długi i trójkątny z zaokrąglonym końcem. Ciemniejsze plamy skroniowe są nieco z tyłu głowy. Przez brązowy grzbiet biegną z boku dwa fałdy. skóra jest gładka i wilgotna. Na tle skóry mogą występować cętki i plamki, na kończynach tylnych - prążki. Spód jasny, lekko cętkowany. Podgardle ma brązową barwę z jaśniejszą smugą.

Żaba włoska (Rana latastei)

© saccobent - Fotolia.com

Gatunek ten zasiedla północną część Włoch. Można go też spotkać sporadycznie w Szwajcarii, Słowenii i północnej Chorwacji (Istria). Pionowy zasięg występowania to 500 m n.p.m. Najczęściej żabę tę można spotkać w pobliżu północnych dopływów rzek, w lasach liściastych, najlepiej okresowo zalewanych. Rzadziej spotykana na łąkach.

Prowadzi lądowy tryb życia poza okresem rozrodu i rozwoju kijanek. Oddala się od zbiornika do 1 km. Największą aktywność przejawia rano i wieczorem. Zimowanie odbywa się na lądzie w lesie.

Głos tej żaby przypomina miauczenie kota.

Samce osiągają długość 5,5 cm, samice do 7,5 cm. Źrenice są poziome, kolor oczu złoty. Błony bębenkowe widoczne. Kończyny tylne są długie, smukłe.

Poluje na bezkręgowce.

Okres rozrodczy tej żaby przypada na czas między połową lutego a połową kwietnia. Samiec nawołuje samice. Ampleksus jest pachowy. Samica składa do płytkiej wody pakiety, złożone z 90-900 jaj, zwykle jednak jest ich kilkaset. Skrzek jest składany na gałązki. Po 12-30 dniach z jaj wylęgają się kijanki, które po około 3 miesiącach przeobrażają się w małe żabki o długości 1,5 cm.

Ochrona i zagrożenia VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To nasza najbardziej zagrożona wymarciem europejska żaba.

Skóra na spodzie odnóży tylnych jest półprzezroczysta.

Okres rozrodczy u żaby włoskiej.

Żaby brunatne
W Polsce obok żab zielonych (żaba śmieszka, żaba jeziorkowa i wodna) występują dość pospolicie żaby brunatne takie, jak żaba trawna, podobna do niej żaba moczarowa i żaba dalmatyńska.
Największa żaba na świecie
Jak się nazywa największa żaba na świecie? Jakie ma rozmiary, gdzie żyje? Oto garść ciekawostek ze świata płazów.
Największy płaz na świecie
Jaki płaz jest największy na świecie? Jakie osiąga rozmiary i gdzie żyje? Jaki płaz jest największy w Polsce?

Płazy Polski — quiz