Żaba rycząca

Żaba rycząca (Rana catesbeiana) to gatunek płaza z rodziny żabowatych. To największa żaba Ameryki Północnej. Ma duże i dobrze widoczne błony bębenkowe, które u samic są mniejsze. Nogi silne, długie, palce stóp spięte błoną pławną. Ciało zwykle brązowe z tyłu i zielone z przodu. Może mieć też kolor oliwkowy, szary, brunatny. Spód jest jasny. Kończyny ozdobione są ciemnymi, poprzecznymi pręgami.

Żaba rycząca (Rana catesbeiana)
© Ezume Images - Fotolia.com

To płaz Ameryki Północnej (występujący naturalnie na jej wschodnim obszarze), a także introdukowany na zachodzie kontynentu. Występuje zawsze w pobliżu wody. Gatunek ten został wprowadzony przez człowieka także do Ameryki Południowej, Azji i Europy (Włochy, Francja, Anglia, Holandia).

Prowadzi ziemno-wodny tryb życia. Płaz ten odzywa się bardzo donośnym głosem. Hibernuje na lądzie, może też zagrzebywać się na długi czas w mule. Płaz ten żyje nawet 16 lat.

Żaba rycząca osiąga od 9 do 20 cm długości ciała i ciężar 900 g. Oczy mają poziome i eliptyczne źrenice.

To drapieżnik. Poluje na małe kręgowce. Potrafi upolować także duże kręgowce, takie jak inne żaby, węże, myszy. Jest bardzo żarłoczny.

W okresie wiosny i lata samica składa duże ilości skrzeku. Kłęby skrzeku mogą liczyć nawet 10-25 tysięcy jaj. Po 4 dniach wylęgają się z niego kijanki.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Występuje dość licznie.

Jeżeli zmierzyć długość ciała żaby ryczącej z wyciągniętymi nogami, to uzyskamy wynik 90 cm.

Po wprowadzeniu przez człowieka tego gatunku do Europy, to teraz największy przedstawiciel żab na naszym kontynencie.

Wbrew nazwie głos tej żaby nie przypomina ryczenia. Jest przyjemny dla ucha i dość niski.