Gwarek, gwarek czczony (Gracula religiosa)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Gwarek, gwarek czczony

Gwarek, gwarek czczony (Gracula religiosa) to piękny ptak o lśniąco-czarnym upierzeniu z białym lusterkiem na skrzydle, na szyi i karku żółte lub pomarańczowe korale. Brak dymorfizmu płciowego. Samica i samiec wyglądają podobnie. Młode mają bardziej matowy kolor. Korale wykształcają się później.

Indie i Półwysep Indochiński oraz Malajski. Zamieszkuje tropikalne i subtropikalne lasy.

Gwarek prowadzi nadrzewny tryb życia. Na ziemi siada niezwykle rzadko. Tworzy małe grupy do 6 osobników. Podczas okresu lęgowego trzyma się w parach.

Zjada jagody i owoce, głównie figi. Żywi się także pączkami, nektarem i owadami. Rzadko zjada jaszczurki.

Okres lęgowy trwa od marca do maja. Gniazdo buduje z patyków, piór i trawy w dziupli na wysokości około 10-15 m. Samica składa 2-3 białe. Są białe lub bladozielone i lekko nakrapiane. Wysiadywanie jaj trwa dwa tygodnie.

Aby rozmnażać ptaki w niewoli konieczna jest budka lęgowa dla szpaków, a woliera powinna mieć dużo roślinności.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Ze względu na nielegalny odłów dla celów handlowych liczebność tego ptaka w naturze systematycznie spada.

Gwarek najlepiej ze wszystkich ptaków potrafi nauczyć się wyraźnego wymawiania ludzkich słów. Ptaka najlepiej nauczyć mówić, gdy jest jeszcze młody i karmiony od początku przez człowieka. Starsze ptaki nie zostaną nigdy dobrymi naśladowcami mowy.

Informacje ogólne o gatunku: Gwarek to łasuch, więc można to wykorzystać podczas zaprzyjaźniania się z naszym podopiecznym.

Rodzaj klatki i wyposażenie: W Wolierze powinno się znajdować dużo roślinności. Umieszczamy też w niej budki lęgowe dla szpaków w celu rozrodu ptaków.

Inne warunki chowu: Minimalna temperatura chowu to 12 °C.

Pokarm: Poza gotowymi pokarmami dla gwarków, które są dostępne w sklepach zoologicznych należy podawać ptakom żywy pokarm (owady, ich larwy, zwłaszcza mączniaków, wazonkowce, świerszcze, larwy mrówek ...), a także surowe mięso mielone wołowe. Ptaki te można karmić także orzeszkami ziemnymi nieprażonymi w łupinach, rodzynkami, jagodami, serem żółtym i owocami. Pokarm żywy jest szczególnie ważny, gdy para ma młode.

Rozmnażanie: Podczas okresu rozrodczego ptaki są agresywne i nie powinny być trzymane z innymi ptakami.

Ograniczenia prawne: Zwierzę jest wymienione w dodatku B do rozporządzenia UE 338/97 oraz 750/2013 z dnia 29 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 338/97 w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi.