logo

Kazarka rdzawa

Kazarka, kazarka rdzawa (Tadorna ferruginea) to ptak z grupy kazarek. Samica jest mniejsza od samca. W szacie godowej upierzenie jest rdzawe za wyjątkiem czarnej obroży na szyi, ogona, lotek i zielonego lusterka. Samica jest jaśniej ubarwiona i nie posiada czarnej obroży.

Eurazja. Zbiorniki z wodą stojącą w strefie pustynnej i półpustynnej. W górach można ją spotkać na wysokości do 3000 m n.p.m. Zimuje w południowej Europie, północnej Afryce i południowej Azji. Do Polski zalatuje wyjątkowo rzadko.

To ptak wędrowny. Poza okresem lęgów, w którym trzyma się w parach, żyje w grupach rodzinnych. Czasem łączy się w większe stada.

Zjada głównie pokarm roślinny, ale także mięczaki, małe ryby, glony.

Gniazdo buduje w norach, skalnych rozpadlinach, w starych gniazdach drapieżnych ptaków. Samica raz w roku składa od 8 do 12 jaj i wysiaduje je. Samiec czuwa nad gniazdem, potem również opiekuje się pisklętami. W Polsce przystępuje do lęgów tylko wyjątkowo.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Kaczka ta w Polsce podlega ścisłej ochronie.