logo

Kurtaczki

Kurtaczki (Pittidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych. Rodzina ta liczy dziś 32 gatunki w 1 rodzaju. W Polsce kurtaczki nie występują.

Tułów ma owalny kształt. Ptaki te mają bardzo krótką szyję i dużą głowę, wyjątkowo krótki lub tylko szczątkowy ogon. Nogi są dość długie. Dziób jest mocny, lekko zagięty. Skrzydła są krótkie, zaokrąglone. To bardzo kolorowe ptaki, olśniewające swą urodą. Młode nie mają tak barwnego upierzenia.

Kurtaczek bladyKurtaczek blady

Pitta nympha

Kurtaczek blady (Pitta nympha) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków o krępej budowie ciała z krótkim ogonem. Jest pięknie ubarwiony. Wierzch zielony, na skrzydle jaskrawa, niebieska smuga.

Kurtaczek modroskrzydłyKurtaczek modroskrzydły

Pitta moluccensis

Kurtaczek modroskrzydły (Pitta moluccensis) to ptak z rodziny kurtaczków, pięknie ubarwiony, o krępej budowie ciała. Ogon krótki. Ciało ma zielony wierzch, spód żółtawo-pomarańczowo-czerwony, turkusowe pokrywy skrzydłowe.

Kurtaczek niebieskiKurtaczek niebieski

Hydrornis cyaneus

Kurtaczek niebieski (Hydrornis cyaneus) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków o krępej budowie ciała z krótkim ogonem. Upierzenie ciała w większości niebieskie. Głowa żółtawa z pomarańczowo-czerwoną czapeczką.

Kurtaczek ozdobnyKurtaczek ozdobny

Pitta elegans

Kurtaczek ozdobny (Pitta elegans) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków o krępej budowie ciała z krótkim ogonem. Ptak ma zielone pokrywy skrzydłowe, na barkach jaskrawa, niebieskawa smuga, wierzch niebieskawy.

Kurtaczek rudyKurtaczek rudy

Pitta oatesi

To jeden z przedstawicieli kurtaczków, żyjący w Azji południowej. Wierzch ciała jest zielonkawy, głowa i spód rude. Dziób jest mocny, lekko zakrzywiony. Szyja bardzo krótka, nogi długie.

Kurtaczek sinopierśnyKurtaczek sinopierśny

Pitta steerii

Kurtaczek sinopierśny (Pitta steerii) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków. Upierzenie sinoniebieskie z zielonym wierzchem skrzydeł, czarną głową, białym gardłem. Kuper czerwony.

• kurtaczek czarnolicy (Pitta anerythra)
  • kurtaczek angolski (Pitta angolensis)
  • kurtaczek modropręgi (Pitta arcuata)
  • kurtaczek czerwonogrzbiety (Pitta baudii)
  • kurtaczek bengalski (Pitta brachyura)
  • kurtaczek olbrzymi (Pitta caerulea)
  • kurtaczek prążkobrzuchy (Pitta elliotii)
  • kurtaczek czerwonobrzuchy (Pitta erythrogaster)
  • kurtaczek granatowy (Pitta granatina)
  • kurtaczek czarnobrzuchy (Pitta gurneyi)
  • kurtaczek tęczowy (Pitta iris)
  • kurtaczek wąsaty (Pitta kochi)
  • kurtaczek wielki (Pitta maxima)
  • kurtaczek modrokarkowy (Pitta nipalensis)
  • kurtaczek uszaty (Pitta phayrei)
  • kurtaczek zielonopierśny (Pitta reichenowi)
  • kurtaczek rdzawogłowy (Pitta schneideri)
  • kurtaczek kapturowy (Pitta sordida)
  • kurtaczek niebieskorzytny (Pitta soror)
  • kurtaczek wspaniały (Pitta superba)
  • kurtaczek czarnogłowy (Pitta venusta)
  • kurtaczek hałaśliwy (Pitta versicolor)

Występują w lasach, dżungli, zaroślach w Afryce, Azji oraz Australii. Najliczniejsze są na Archipelagu Malajskim. Pionowy zasięg ich występowania to 2500 m n.p.m.

To ptaki prowadzące naziemny tryb życia. Lubią samotność lub żyją w parach. Większość gatunków jest aktywna w dzień. Przejawiają terytorialne zachowania. Wieczorami i rankami nawołują się. Potrafią też odpowiadać na nawoływanie ludzi. Tylko 8 gatunków podejmuje wędrówkę.

Gniazda są duże, mają kulisty kształt, budowane na ziemi lub nisko nad ziemią. Samice składają od 4 do 6 kulistych jaj, które wysiaduje samiec i samica. Oboje opiekują się także pisklętami. Okres wysiadywania trwa 15-17 dni. Młode przebywają w gnieździe przez 12-21 dni.

Zjadają owady i inne bezkręgowce. Swoje ofiary znajdują na ziemi.

Krytycznie zagrożony jest kurtaczek czarnobrzuchy, narażonych na wyginięcie jest 8 innych gatunków.

Ptaki te kojarzą się z upodobaniem do idealnych kształtów. Kuliste są gniazda, jaja i same mają owalny kształt.