logo

Kurtaczki

Kurtaczki (Pittidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych. Rodzina ta liczy dziś 29 gatunków w 1 rodzaju. W Polsce kurtaczki nie występują.

Tułów ma owalny kształt. Ptaki te mają bardzo krótką szyję i dużą głowę, wyjątkowo krótki lub tylko szczątkowy ogon. Nogi są dość długie. Dziób jest mocny, lekko zagięty. Skrzydła są krótkie, zaokrąglone. To bardzo kolorowe ptaki, olśniewające swą urodą. Młode nie mają tak barwnego upierzenia.

Kurtaczek bladyKurtaczek blady

Pitta nympha

Kurtaczek blady (Pitta nympha) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków o krępej budowie ciała z krótkim ogonem. Jest pięknie ubarwiony. Wierzch zielony, na skrzydle jaskrawa, niebieska smuga.

Kurtaczek czarnobrzuchyKurtaczek czarnobrzuchy

Hydrornis gurneyi

Kurtaczek czarnobrzuchy (Hydrornis gurneyi) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków. Głowa z wierzchu niebieska, boki i czoło czarne, gardło jasne. Brzuch czarny, pierś i boki żółtawe. Skrzydła brązowe.

Kurtaczek czarnogłowyKurtaczek czarnogłowy

Erythropitta venusta

Kurtaczek czarnogłowy (Erythropitta venusta) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków. Upierzenie czerwone, z wierzchu przygaszone, głowa ciemna. Od oka biegnie jasna, cienka i długa brew.

Kurtaczek granatowyKurtaczek granatowy

Erythropitta granatina

Kurtaczek granatowy (Erythropitta granatina) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków. Upierzenie ciemnoniebieskie, głowa ciemniejsza. Na głowie czerwona czapeczka.

Kurtaczek modrogłowy

Hydrornis baudii

Kurtaczek modrogłowy (Hydrornis baudii) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków. Część głowy samca i pierś czarne, wierzch głowy jasnoniebieski. Biała obroża na szyi tuż pod dziobem, spód ciemnoniebieski, wierzch rdzawy.

Kurtaczek modroskrzydłyKurtaczek modroskrzydły

Pitta moluccensis

Kurtaczek modroskrzydły (Pitta moluccensis) to ptak z rodziny kurtaczków, pięknie ubarwiony, o krępej budowie ciała. Ogon krótki. Ciało ma zielony wierzch, spód żółtawo-pomarańczowo-czerwony, turkusowe pokrywy skrzydłowe.

Kurtaczek niebieskiKurtaczek niebieski

Hydrornis cyaneus

Kurtaczek niebieski (Hydrornis cyaneus) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków o krępej budowie ciała z krótkim ogonem. Upierzenie ciała w większości niebieskie. Głowa żółtawa z pomarańczowo-czerwoną czapeczką.

Kurtaczek ozdobnyKurtaczek ozdobny

Pitta elegans

Kurtaczek ozdobny (Pitta elegans) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków o krępej budowie ciała z krótkim ogonem. Ptak ma zielone pokrywy skrzydłowe, na barkach jaskrawa, niebieskawa smuga, wierzch niebieskawy.

Kurtaczek prążkowany

Hydrornis elliotii

Kurtaczek prążkowany (Hydrornis elliotii) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków. Upierzenie zielono-niebieskie, spód żółtawy z czarnymi prążkami. Przez oko biegnie czarna maska.

Kurtaczek rudyKurtaczek rudy

Hydrornis oatesi

To jeden z przedstawicieli kurtaczków, żyjący w Azji południowej. Wierzch ciała jest zielonkawy, głowa i spód rude. Dziób jest mocny, lekko zakrzywiony. Szyja bardzo krótka, nogi długie.

Kurtaczek sinopierśnyKurtaczek sinopierśny

Pitta steerii

Kurtaczek sinopierśny (Pitta steerii) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków. Upierzenie sinoniebieskie z zielonym wierzchem skrzydeł, czarną głową, białym gardłem. Kuper czerwony.

Kurtaczek uszatyKurtaczek uszaty

Hydrornis phayrei

Kurtaczek uszaty (Hydrornis phayrei) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków. Upierzenie brązowe z wierzchu, płowe od spodu, ciemno plamkowane i prążkowane, z jasnym gardłem i brwią.

• kurtaczek modropręgi (Erythropitta arquata)
  • kurtaczek czerwonobrzuchy (Erythropitta erythrogaster)
  • kurtaczek wąsaty (Erythropitta kochi)
  • kurtaczek olbrzymi (Hydrornis caeruleus)
  • kurtaczek prążkobrzuchy (Hydrornis guajanus)
  • kurtaczek modrokarkowy (Hydrornis nipalensis)
  • kurtaczek rdzawogłowy (Hydrornis schneideri)
  • kurtaczek niebieskorzytny (Hydrornis soror)
  • kurtaczek czarnolicy (Pitta anerythra)
  • kurtaczek angolski (Pitta angolensis)
  • kurtaczek bengalski (Pitta brachyura)
  • kurtaczek tęczowy (Pitta iris)
  • kurtaczek wielki (Pitta maxima)
  • kurtaczek namorzynowy (Pitta megarhyncha)
  • kurtaczek kapturowy (Pitta sordida)
  • kurtaczek wspaniały (Pitta superba)
  • kurtaczek hałaśliwy (Pitta versicolor)

Występują w lasach, dżungli, zaroślach w Afryce, Azji oraz Australii. Najliczniejsze są na Archipelagu Malajskim. Pionowy zasięg ich występowania to 2500 m n.p.m.

To ptaki prowadzące naziemny tryb życia. Lubią samotność lub żyją w parach. Większość gatunków jest aktywna w dzień. Przejawiają terytorialne zachowania. Wieczorami i rankami nawołują się. Potrafią też odpowiadać na nawoływanie ludzi. Tylko 8 gatunków podejmuje wędrówkę.

Gniazda są duże, mają kulisty kształt, budowane na ziemi lub nisko nad ziemią. Samice składają od 4 do 6 kulistych jaj, które wysiaduje samiec i samica. Oboje opiekują się także pisklętami. Okres wysiadywania trwa 15-17 dni. Młode przebywają w gnieździe przez 12-21 dni.

Zjadają owady i inne bezkręgowce. Swoje ofiary znajdują na ziemi.

Krytycznie zagrożony jest kurtaczek czarnobrzuchy, narażonych na wyginięcie jest 8 innych gatunków.

Ptaki te kojarzą się z upodobaniem do idealnych kształtów. Kuliste są gniazda, jaja i same mają owalny kształt.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.