PL

Łozówka

Łozówka (Acrocephalus palustris) to niewielki ptak wróblowy z rodziny pokrzewkowatych, podobny do trzcinniczka i zaroślówki. Różni się od nich bardziej oliwkową barwą, budową skrzydła, kształtem głowy i wydawanymi odgłosami.

Łozówka(Acrocephalus palustris)
© Ornitolog82 - Fotolia.com

Gatunek europejski i zachodnioazjatycki oraz afrykański. Występuje w skupiskach roślin, często pokrzyw, nad brzegami zarośli łozy, w parkach, zakrzewieniach i zadrzewieniach, na terenie zwykle wilgotnym, najlepiej sąsiadującymi z trzcinowiskami. W Polsce łozówkę można spotkać na terenie całego kraju, poza wysokimi partiami gór.

To ptak wędrowny. Do Polski przylatuje w maju, a odlatuje w okresie od sierpnia do września. Śpiew jest płynny, urozmaicony, potrafi też wplatać w niego głosy innych ptaków.

Długość ciała wynosi 12 cm, rozpiętość skrzydeł 18-21 cm, a ciężar ciała 12 g.

Poluje na owady.

Gniazdo zakłada nad ziemią na roślinach zielnych. Raz w roku na początku czerwca samica składa 4-5 jaj. Inkubacja trwa 11-13 dni. Niecałe kolejne dwa tygodnie młode pozostają w gnieździe.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To gatunek podlegający w Polsce ochronie.