PL

Rokitniczka

Rokitniczka (Acrocephalus schoenobaenus) to mały, charakterystyczny ptak z rodziny pokrzewkowych z białą lub płową brwią nad okiem. Wierzch głowy jest ciemny, delikatnie kreskowany. Przez oko biegnie ciemna kreska. Upierzenie z wierzchu brązowe, od spodu jasne. Boki są żółtawe. Kuper ma rdzawy odcień.

Rokitniczka(Acrocephalus schoenobaenus)
© owen - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie, Azji oraz w Afryce, gdzie zimuje. W Polsce spotykana jest na terenie całego kraju poza obszarami górskimi, głównie na nizinach. Preferuje porośnięte roślinnością brzegi zbiorników wodnych, zarówno wody płynącej jak i wolno stojącej. Zajmuje te tereny, które porośnięte są wierzbami i niskimi krzewami.

To ptak wędrowny. Migracja odbywa się nocą. Poza lęgami jest samotnikiem.

Rokitniczka poluje na owady i pajęczaki, ślimaki i dżdżownice. Zjada także owoce roślin.

Wyprowadza jeden lęg w roku. Gniazduje w trzcinach i gęstych krzewach. Samica składa 4-6 (7) jaj, które sama wysiaduje przez 11-16 dni. Samiec pomaga w wychowaniu piskląt. Po dwóch tygodniach od wyklucia młode uzyskują zdolność do lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega całkowitej ochronie.

To najliczniej występujący ptak z rodzaju Acrocephalus.