PL

Trzcinniczek zwyczajny

Trzcinniczek zwyczajny, trzcinniczek (Acrocephalus scirpaceus) to ptak z rodziny pokrzewkowatych, podobny bardzo do łozówki i zaroślówki. Upierzenie z wierzchu rudoszare, spód jaśniejszy. Ptak przypomina miniaturę trzciniaka.

Trzcinniczek zwyczajny (Acrocephalus scirpaceus)
© FLORIAN ANDRONACHE - Fotolia.com

Trzcinniczek występuje w Europie, Azji i Afryce. Zasiedla trzcinowiska. W Polsce spotykany raczej na niżu.

Ma podobny śpiew do trzciniaka, jednakże jest on cichy i miękki. To ptak wędrowny, który w Polsce pojawia się od końca kwietnia, a odlatuje w sierpniu i we wrześniu.

Długość ciała wynosi 12-14 cm, rozpiętość skrzydeł 17-21 cm, a ciężar ciała 10-17 g.

Zjada owady i ich larwy, a także pajęczaki, mięczaki i owoce porzeczki, czarnego bzu, czeremchy i inne.

Gniazdo wije na trzcinie nad wodą. Raz lub dwa razy do roku samica składa od czerwca do lipca 4-5 jaj. wysiadywaniem zajmuje się samiec i samica. Inkubacja trwa 11-12 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Trzcinniczek jest w Polsce objęty ochroną gatunkową.