PL

Trzciniak

Trzciniak (Acrocephalus arundinaceus) to ptak trochę większy od wróbla. Ma szarobrunatny wierzch ciała, spód kremowy. Nad okiem biegnie jasna brew. Brak dymorfizmu płciowego. Ma dość duży dziób.

Trzciniak (Acrocephalus arundinaceus)
© Cosmin Manci - Fotolia.com

Jest to ptak zamieszkujący trzcinowiska, szuwary Europy, Azji, zimuje w Afryce i Azji południowej.

Jest to ptak wędrowny. Nasze osobniki zimują w Afryce na południe od Sahary. Poza okresem lęgowym przebywa samotnie. W poszukiwaniu pokarmu przemierza szuwary. Poluje też na ziemi i w powietrzu.

Posłuchaj śpiewu trzciniaka. To jeden z najpiękniejszych odgłosów natury.

Trzciniak zjada głównie owady, pajęczaki, ślimaki i inne drobne bezkręgowce. Czasem zjada także małe rybki oraz kijanki. Pod koniec lata zjada owoce czarnego bzu i nasiona roślin.

Wyprowadza 1-2 lęgi w roku. Gniazdo to wysoka czarka umocowana na łodygach trzciny do 1 m nad lustrem wody. Samica składa od 3 do 6 jaj dopiero w maju. Jaja składane są w każdej dobie. Samica zaczyna wysiadywanie po złożeniu ostatniego jaja. Trwa to 14 dni. Samiec bierze udział w opiece nad potomstwem. Po około 2 tygodniach młode są już lotne. Usamodzielniają się przez kolejne dwa tygodnie.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce trzciniak objęty jest ochroną ścisłą.

Filmy