PL

Trzciniak

Trzciniak (Acrocephalus arundinaceus) to ptak trochę większy od wróbla. Ma szarobrunatny wierzch ciała, spód kremowy. Nad okiem biegnie jasna brew. Brak dymorfizmu płciowego. Ma dość duży dziób.

Trzciniak(Acrocephalus arundinaceus)
© Cosmin Manci - Fotolia.com

Jest to ptak zamieszkujący trzcinowiska, szuwary Europy, Azji, zimuje w Afryce i Azji południowej.

Jest to ptak wędrowny. Nasze osobniki zimują w Afryce na południe od Sahary. Poza okresem lęgowym przebywa samotnie. W poszukiwaniu pokarmu przemierza szuwary. Poluje też na ziemi i w powietrzu.

Posłuchaj śpiewu trzciniaka. To jeden z najpiękniejszych odgłosów natury.

Trzciniak zjada głównie owady, pajęczaki, ślimaki i inne drobne bezkręgowce. Czasem zjada także małe rybki oraz kijanki. Pod koniec lata zjada owoce czarnego bzu i nasiona roślin.

Wyprowadza 1-2 lęgi w roku. Gniazdo to wysoka czarka umocowana na łodygach trzciny do 1 m nad lustrem wody. Samica składa od 3 do 6 jaj dopiero w maju. Jaja składane są w każdej dobie. Samica zaczyna wysiadywanie po złożeniu ostatniego jaja. Trwa to 14 dni. Samiec bierze udział w opiece nad potomstwem. Po około 2 tygodniach młode są już lotne. Usamodzielniają się przez kolejne dwa tygodnie.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce trzciniak objęty jest ochroną ścisłą.

Filmy