logo

Markaczka

Markaczka (Melanitta nigra) to ptak z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Samiec jest większy od samicy. Ma czarne upierzenie, samica ciemnobrązowe z jaśniejszymi bokami głowy i brzuchem (podobnie młode). Samiec u nasady dzioba ma charakterystyczny guz, a w okolicach otworów nosowych żółto-pomarańczowa plama.

Gatunek występuje na północy Europy i Azji, także na Grenlandii, zimuje na południu Europy i północy Afryki na morzach. Lęgi odbywa w arktycznej tundrze i tajdze na jeziorach, rzekach. W Polsce spotykany głównie na wybrzeżu, rzadziej w głębi kraju. występuje u nas dość licznie.

Nurkuje za pokarmem na głębokość nawet 30 m. Ptak wędrowny. W Polsce zimuje w okresie od października do kwietnia, czasem samce spotykane także latem. Gromadzi się w stada.

Długość ciała wynosi 40-52 cm, rozpiętość skrzydeł 80-90 cm, a ciężar ciała 900-1600 g.

Zjada wodne stworzenia, głównie małże. Dietę zwierzęcego pochodzenia uzupełnia wodnymi roślinami.

Gniazduje na ziemi zawsze w pobliżu wodnego zbiornika. Samica znosi 5-13 jaj, które sama wysiaduje. Dzieje się to pod koniec maja i w czerwcu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek w Polsce podlega ścisłej ochronie.