Paszczakowate, zmroczniki

Paszczakowate, zmroczniki (Podargidae) to rodzina ptaków z rzędu lelkowatych. Rodzina ta liczy dziś 12 gatunków w 2 rodzajach. W Polsce przedstawiciele paszczakowatych nie występują. Wyróżniamy tu dwie podrodziny: Batrachostominae z dziewięcioma gatunkami i Podarginae z trzema gatunkami.

To ptaki o bardzo miękkim upierzeniu z marmurkowym deseniem, ubarwienie szarawe lub rdzawe, przypominające korę drzew. Samice są jaskrawiej ubarwione. Charakterystyczny jest bardzo szeroki dziób. Głowa i pomarańczowe lub czerwone oczy są bardzo duże. Mają bardzo małe nogi i stopy. Chodzenie po ziemi sprawia im trudność. U nasady dzioba znajdują się szczeciny. Skrzydła są zaokrąglone, ogon długi.

Gębal długosternyGębal długosterny

Batrachostomus hodgsoni

To jeden z przedstawicieli gębali. Skrzydła są zaokrąglone, ogon dość długi. U nasady dzioba znajdują się szczecinki, pełniące prawdopodobnie rolę ochronną. Nogi i stopy są bardzo krótkie.

Gębal krótkosternyGębal krótkosterny

Batrachostomus poliolophus

Gębal krótkosterny (Batrachostomus poliolophus) to gatunek ptaka z rodziny paszczakowatych. Dziób bardzo szeroki, oczy duże, jaskrawo żółte. Upierzenie brązowe, spód białawy. Pióra na głowie wydają się być w nieładzie.

Paszczak australijskiPaszczak australijski

Podargus strigoides

Paszczak australijski (Podargus strigoides) to gatunek ptaka z rodziny paszczaków. Ma miękkie upierzenie, szarawe, przypominające korę drzew. Charakterystyczny jest bardzo szeroki dziób. Głowa i oczy są duże.

• Gębal uszaty (Batrachostomus auritus)
  • Gębal sundajski (Batrachostomus cornutus)
  • Gębal oczkowany (Batrachostomus harterti)
  • Paszczak jawajski (Batrachostomus javensis)
  • Gębal krępy (Batrachostomus mixtus)
  • Gębal cejloński (Batrachostomus moniliger)
  • Gębal cynamonowy (Batrachostomus septimus)
  • Gębal łuskowany (Batrachostomus stellatus)
  • Paszczak marmurkowy (Podargus ocellatus)
  • Paszczak papuaski (Podargus papuensis)

Zamieszkują wilgotne lasy Australii, Indonezji, Sri Lanki, południowej Azji.

Inaczej niż gatunki z tego rzędu ptaków, nie polują w locie, a swoje ofiary zbierają na ziemi i drzewach. Są aktywne o zmierzchu i w nocy.

Gdy czują zagrożenie zastygają w bezruchu z lekko uniesionym dziobem. Wyglądają wówczas jak gałęzie.

Są świetnymi lotnikami. Potrafią w powietrzu wykonywać nagłe zwroty.

Gniazda w postaci czarki budują na drzewach, są wysłane własnymi piórami. Gębale składają 1-2 jaja, paszczak australijski może mieć ich w lęgu 4. W dzień jaja wysiaduje samiec. Pisklęta po wykluciu są pokryte białym puchem. Pisklęta karmi samiec i samica.

Zjadają bezkręgowce, a większe gatunki także żaby, małe ssaki, ptaki oraz owoce.

Cztery gatunki gębali są bliskie zagrożenia wyginięciem.