PL

Pokrzywnica

Pokrzywnica (Prunella modularis) to średnio liczny u nas ptak z rodziny płochaczy. Jest wielkości wróbla. Upierzenie z wierzchu jest brązowe z ciemnym, grubym kreskowaniem. Boki głowy, szyja i pierś są szare, pokrywy uszne brązowe i kreskowane. Ma ostry dziób. Brak dymorfizmu płciowego.

Pokrzywnica (Prunella modularis)
© Matteo - Fotolia.com

Ptak ten występuje prawie w całej Europie, na niewielkich obszarach w Azji i Afryce. W Polsce jest obecna na terenie całego kraju. Preferuje środowisko leśne, kosodrzewinę, różne zadrzewienia. Lubi sąsiedztwo zbiorników wodnych.

Prowadzi dość skryty tryb życia. To częściowo ptak wędrowny. Ptaki z północy i środkowej Europy (w tym z Polski) na zimę odlatują na południe Europy. Zwykle występuje samotnie, w okresie lęgowym w parach. U nas zimują pojedyncze osobniki. Zwykle żeruje na ziemi lub nisko nad ziemią, ale zawsze w ukryciu.

Pokrzywnica zjada owady i nasiona roślin.

Ptaki mogą tworzyć pary, samiec może mieć kilka samic, a samica dwóch samców. W takim przypadku każdy z samców uczestniczy w dokarmianiu potomstwa. Samica dopuszcza do kopulacji dwóch samców, samce zaś rywalizują o wyłączność, nawet niszcząc lęgi rywala. Zwykle wyprowadza dwa lęgi w roku. Gniazdo buduje samica, zwykle w krzewach, dość nisko nad ziemią. W zniesieniu 4-6 (7) jaj, których wysiadywanie trwa 12-13 dni. Po 11-12 dniach od wyklucia młode uzyskują lotność.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej.

To jeden z nielicznych naszych ptaków, w przypadku których śpiewa nie tylko samiec, ale i samica.