PL

Ukleja

Ukleja (Alburnus alburnus) to niewielka ryba z rodziny karpiowatych o dużym znaczeniu gospodarczym. Ciało jest dość mocno wydłużone, spłaszczone bocznie. Łuska jest drobna i bardzo łatwo odpada, nawet przy kontakcie ryby z ręką człowieka. Grzbiet jest ciemny, boki srebrne. Zęby gardłowe są ustawione w dwóch szeregach.

Ukleja (Alburnus alburnus)
© Witold Krasowski - Fotolia.com

Ukleja pojawia się we wszystkich rodzajach wód. Preferuje miejsca spokojne, przy powierzchni wody. To europejska ryba. W Polsce występuje w wodach na teranie całego kraju. Występuje też na niewielkim obszarze w Azji.

Ukleje pływają w ławicach tuż pod powierzchnią wody.

Ukleja zjada drobną faunę wodną oraz plankton. Poluje też na owady.

Tarło odbywa w maju i czerwcu kilka razy. W rzekach samica na tarło wybiera kamieniste podłoże, a w jeziorach płycizny wystawione na działanie fal. Ikra przykleja się do podłoża.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Brak wymiaru i okresu ochronnego dla uklei.

Duże znaczenie gospodarcze wynika z faktu, iż ukleja jest pokarmem dla wielu gatunków drapieżnych ryb, wędkarze zaś używają jej jako żywej przynęty.

Niegdyś do produkcji sztucznej masy perłowej używano łuski uklei.