Zimorodki

Zimorodki, zimorodkowate (Alcedinidae) to rodzina ptaków z rzędu kraskowatych. Rodzina ta liczy dziś 17 rodzajów i 97 gatunków. W Polsce żyje 1 gatunek, odnotowano także drugi - rybaczka srokatego.

Wszystkie gatunki charakteryzuje krępa budowa ciała, duża głowa i długi, silny dziób. Ogon i skrzydła są krótkie, nogi bardzo krótkie. Zwykle jaskrawo ubarwione. Wierzch ciała jest zwykle ubarwiony na niebiesko, spód czerwonawy. Samce są nieco większe od samic, ale upierzenie jest zwykle takie samo.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Występują prawie na całej kuli ziemskiej poza polarnymi rejonami. Największe zróżnicowanie gatunków jest na Nowej Gwinei i okolicznych wyspach. Żyją w pobliżu zbiorników wodnych, żyją w lasach równikowych, zajmują też ogrody, lasy górskie, pustynie i półpustynie, oceaniczne wyspy.

Prowadzą zwykle samotniczy tryb życia. Niektóre zimorodki potrafią wyjąć zdobycz z głębokości 2 m pod wodą, rzucając się w wodę z wysokości 2-3 m. Z wody wydostaje się trzepocząc skrzydłami prawie po tym samym torze, po którym wpadał do wody. Podczas godów przejawiają zachowania terytorialne.

Zimorodkowate mają bardzo dobry wzrok. W siatkówce znajdują się dwie jamki z gęsto upakowanymi czopkami. Pola widzenia obu oczu zachodzą na siebie, co umożliwia widzenie trójwymiarowe. Jedna jamka widzi stereoskopowo z przodu, druga obejmuje pole widzenia z boku. Oczy rybaczka popielatego są czułe na bliski ultrafiolet. Podczas nurkowania zimorodki zasłaniają oczy trzecią powieką, którą nazywamy migotką lub błoną migawkową.

Zimorodki są monogamiczne. Gnieżdżą się w norach samodzielnie wygrzebanych w skarpie, termitierach lub dziuplach. Samica składa zwykle od 2 do 4 białych jaj. Gatunki tropikalne nawet 10 jaj. Wysiaduje je samiec i samica przez 18-22 dni. Pisklęta są gniazdownikami. Przebywają w gnieździe około 20-30 dni.

Zjadają pokarm zwierzęcy: naziemne stawonogi, małe kręgowce, są to na ogół owady wodne i ryby. Zdobycz najczęściej wyławiają z wody.

Krytycznie zagrożone są gatunki: łowczyk rudobrewy (Todirhamphus gambieri) i łowczyk maskowy (Todirhamphus godeffroyi), sterowik wstęgosterny (Tanysiptera ellioti) jest zagrożony, 9 innych gatunków ma status narażony.

Zimorodki mają okres lęgowy.
           Trwają zaloty u zimorodków. Samiec nawołuje samicę, która podlatuje do samczyka. Ten rzuca się za nią w powietrze i ją przez chwilę ściga. Potem powraca na swoje miejsce.
           zimorodki zaczynają migrować. Niektóre odlatują na północ, inne przylatują z północy.

• IUCN — Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych, ISSN 2307-8235 https://www.iucnredlist.org
  • Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek — Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Kolorowe ptaki Polski
W Polsce wbrew powszechnej opinii gniazdują ptaki o jaskrawych i ciekawych barwach, dość często prezentujące całą gamę kolorów. Oto nasza lista.