Zimorodki

Zimorodki, zimorodkowate (Alcedinidae) to rodzina ptaków z rzędu kraskowatych. Rodzina ta liczy dziś 17 rodzajów i 97 gatunków. W Polsce żyje 1 gatunek, odnotowano także drugi - rybaczka srokatego.

Wszystkie gatunki charakteryzuje krępa budowa ciała, duża głowa i długi, silny dziób. Ogon i skrzydła są krótkie, nogi bardzo krótkie. Zwykle jaskrawo ubarwione. Wierzch ciała jest zwykle ubarwiony na niebiesko, spód czerwonawy. Samce są nieco większe od samic, ale upierzenie jest zwykle takie samo.

Zimorodek (zwyczajny)Zimorodek (zwyczajny) PL Lęgowy Nieliczny  !

Alcedo atthis

Zimorodek to jeden z najbarwniejszych polskich ptaków. Po zdobycz nurkuje pod wodę. Ma krępą budowę ciała, długi dziób,krótki ogon i bardzo krótkie, czerwone nogi. Na policzkach plama pomarańczowa i biała.

Kukabura chichotliwaKukabura chichotliwa

Dacelo novaeguineae

Kukabura chichotliwa (Dacelo novaeguineae) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Ptak ten ma dużą głowę i dość masywny dziób, którego górna część jest ciemna, a dolna jasna. Wierzch jest brunatny z niebieskimi plamami.

Kukabura modroskrzydłaKukabura modroskrzydła

Dacelo leachii

Kukabura modroskrzydła to przedstawiciel zimorodków pochodzący z Australii, Papui i Nowej Gwinei. Ma bardzo dużą głowę, długi i silny dziób. Głowa biała z czarnym kreskowaniem.

LiliouchLiliouch

Cittura cyanotis

Liliouch (Cittura cyanotis) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Ubarwienie z wierzchu brązowo-rdzawo-oliwkowe, spód żółtawy, kremowy. Z boku głowy liliowa plama.

Łowczyk czczonyŁowczyk czczony

Todiramphus sanctus

Łowczyk czczony (Todiramphus sanctus) to ptak z rodziny zimorodkowatych. Upierzenie z wierzchu zielonkawo-niebieskie. U samca sterówki i ogon wyraźnie niebieskie. Spód płowy. Na szyi jasny kołnierz. Przez oko biegnie ciemna maska.

Łowczyk obrożnyŁowczyk obrożny

Todiramphus chloris

Łowczyk obrożny (Todiramphus chloris) to ptak z rodziny zimorodkowatych. Upierzenie niebieskie z wierzchu z zielonkawym odcieniem, białe od spodu. Biała jest też obroża na szyi i brew.

Łowiec brązowogłowyŁowiec brązowogłowy

Halcyon albiventris

Łowiec brązowogłowy (Halcyon albiventris) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. upierzenie jasnobrązowe poza ciemnymi skrzydłami z niebieskimi lotkami i sterówkami. Dziób duży, długi, czerwony.

Łowiec brązowoskrzydłyŁowiec brązowoskrzydły

Pelargopsis amauroptera

Łowiec brązowoskrzydły (Pelargopsis amauroptera) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Upierzenie ciemnożółte, skrzydła i ogon brązowe, na plecach niebieska plama.

Łowiec czarnogłowyŁowiec czarnogłowy

Halcyon pileata

Łowiec czarnogłowy (Halcyon pileata) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Głowa czarna, gardło, obroża na szyi, pierś - białe. Ogon i skrzydła niebieskie, spód rdzawy. Dziób czerwony.

Łowiec kameruńskiŁowiec kameruński

Halcyon malimbica

Łowiec kameruński (Halcyon malimbica) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków o dość masywnej budowie ciała. Dziób duży, silny, czerwono-czarny. Wierzch głowy szarawy, przez oko biegnie czarna opaska.

Łowiec krasnodziobyŁowiec krasnodzioby

Halcyon smyrnensis

Łowiec krasnodzioby (Halcyon smyrnensis) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Upierzenie rdzawe poza niebieskawymi skrzydłami, białym gardłem i śliniakiem. Dziób żółto-brązowawy, duży.

Łowiec kreskowanyŁowiec kreskowany

Halcyon chelicuti

Łowiec kreskowany (Halcyon chelicuti) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków o brązowym upierzeniu ciał z białym gardłem, obszarem pod oczami, spodem. Kuper niebieski, podobnie część lotek.

Łowiec niebieskoskrzydłyŁowiec niebieskoskrzydły

Pelargopsis capensis

Łowiec niebieskoskrzydły (Pelargopsis capensis) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Upierzenie szyi, spodu żółte, skrzydła i ogon niebieskie, głowa i kark jasnobrązowe.

Łowiec płomiennyŁowiec płomienny

Halcyon coromanda

Łowiec płomienny (Halcyon coromanda) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Ogon, wierzch, skrzydła brunatne z fioletowym odcieniem. Kuper niebieski. Głowa i reszta ciała rdzawe.

Łowiec szarogłowyŁowiec szarogłowy

Halcyon leucocephala

Łowiec szarogłowy (Halcyon leucocephala) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Głowa szara z jaśniejszym gardłem, skrzydła z wierzchu czarne, lotki i sterówki niebeskie, pierś szaro-biała. Spód brązowy.

ŁowikŁowik

Lacedo pulchella

Łowik (Lacedo pulchella) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Samiec ma czoło, boki głowy brązowe, gardło białe. Czub, wierzch ciała, ogon niebieskie w czarno-białe prążki.

Rybaczek amazoński

Chloroceryle amazona

Rybaczek amazoński (Chloroceryle amazona) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Wierzch ciemnozielony z metalicznym połyskiem, spód białawy u samca z rudą piersią, u samicy z zielonym kreskowaniem i plamami.

Rybaczek obrożny

Megaceryle torquata

Rybaczek obrożny (Megaceryle torquata) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków z białym gardłem i szyją, niebieskoszarą głową z rozwichrzonym czubem, skrzydłami, rdzawym spodem i białawym podogoniem.

Rybaczek popielaty

Megaceryle alcyon

Rybaczek popielaty (Megaceryle alcyon) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Na głowie nieco rozwichrzony czubek. Szyja i gardło białe. Spód również biały z rdzawymi elementami po bokach u samicy.

Rybaczek rdzawyRybaczek rdzawy

Chloroceryle inda

Rybaczek rdzawy (Chloroceryle inda) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Wierzch ciemnozielony. Skrzydła i ogon z białymi plamkami. Spód czerwono-pomarańczowy. Na szyi żółta obroża. Od nasady dzioba biegnie żółtawa brew.

Rybaczek zielony

Chloroceryle americana

Rybaczek zielony (Chloroceryle americana) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Ma krępą budowę ciała, krótki ogon. Ma długi, szablasty dziób. Samiec ma ciemnozielone upierzenie z wierzchu, rdzawo-kasztanową pierś.

Rybaczek żałobnyRybaczek żałobny

Megaceryle lugubris

Rybaczek żałobny (Megaceryle lugubris) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Spód u obu płci jasny. Pierś plamkowana. Cały wierzch biały w czarne prążki i plamki.

Zimorodek błękitnyZimorodek błękitny

Alcedo coerulescens

Zimorodek błękitny (Alcedo coerulescens) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Upierzenie błękitne z białym spodem, gardłem polem z boku karku i pomiędzy nasadą dzioba oraz okiem. Ogon krótki.

Zimorodek lazurowyZimorodek lazurowy

Ceyx azureus

Zimorodek lazurowy (Ceyx azureus) to gatunek ptaka z rodziny zimorodkowatych, występującego w Australii. Jak wiele zimorodków ptak ten ma długi, ostry dziób. Ubarwienie z wierzchu oraz głowy lazurowe, od spodu pomarańczowe.

Zimorodek madagaskarskiZimorodek madagaskarski

Corythornis madagascariensis

Zimorodek madagaskarski (Corythornis madagascariensis) to gatunek ptaka z rodziny zimorodkowatych. Wierzch pomarańczowo-rudy, spód biały. Za pokrywami usznymi widoczny biały pasek.

Zimorodek modropierśnyZimorodek modropierśny

Alcedo euryzona

Zimorodek modropierśny (Alcedo euryzona) to gatunek ptaka z rodziny zimorodkowatych. Ma piękne ubarwienie. Spód jasny z żółtopomarańczowym nalotem, na karku kremowa plama, wierzch głowy i skrzydeł ciemny z delikatnym niebieskim kreskowaniem.

Zimorodek orientalnyZimorodek orientalny

Ceyx erithaca

Zimorodek orientalny (Ceyx erithaca) to gatunek ptaka o barwnym upierzeniu. Na głowie różowa czapeczka, reszta żółto-pomarańczowa, gardło białe, po bokach plama w kolorze fioletu, niżej bieli. Wierzch fioletowo-niebieski z połyskiem.

Zimorodek turkusowyZimorodek turkusowy

Alcedo semitorquata

Zimorodek turkusowy (Alcedo semitorquata) to ptak z rodziny zimorodków. Wierzch niebieski, turkusowy z biało-czarnymi prążkami, gardło białawe, spód piaskowy. Za uchem dobrze widoczna biała plama.

Rybaczek srokatyRybaczek srokaty PL - obserwacje dawne

Ceryle rudis

Rybaczek srokaty (Ceryle rudis) to gatunek ptaka z rodziny zimorodków. Upierzenie czarno-białe. Spód jest biały. Na piersi widoczne 2 czarne przepaski. Na głowie wyraźny czubek. Dziób silny i długi, czarny.

• krasnogłów wąsaty (Actenoides bougainvillei)
  • krasnogłów sundajski (Actenoides concretus)
  • krasnogłów białorzytny (Actenoides fulgidus)
  • krasnogłów modry (Actenoides hombroni)
  • krasnogłów plamisty (Actenoides lindsayi)
  • krasnogłów białogardły (Actenoides monachus)
  • krasnogłów łuskowany (Actenoides princeps)
  • zimorodek duży (Alcedo hercules)
  • zimorodek granatowy (Alcedo meninting)
  • zimorodek lśniący (Alcedo quadribrachys)
  • zimorodek srebrzysty (Ceyx argentatus)
  • zimorodek obrożny (Ceyx cyanopectus)
  • zimorodek pąsowy (Ceyx fallax)
  • zimorodek zmienny (Ceyx lepidus)
  • zimorodek filipiński (Ceyx melanurus)
  • zimorodek przepasany (Ceyx nigrirostris)
  • zimorodek białoczelny (Ceyx pusillus)
  • zimorodek atolowy (Ceyx websteri)
  • rybaczek mały (Chloroceryle aenea)
  • zimorodek malachitowy (Corythornis cristatus)
  • zimorodek białobrzuchy (Corythornis leucogaster)
  • zimorodek czarnodzioby (Corythornis vintsioides)
  • kukabura rdzawobrzucha (Dacelo gaudichaud)
  • kukabura szuflodzioba (Dacelo rex)
  • kukabura łuskowana (Dacelo tyro)
  • łowiec czekoladowy (Halcyon badia)
  • łowiec brązowoszyi (Halcyon cyanoventris)
  • łowiec białobrody (Halcyon gularis)
  • łowiec jasny (Halcyon senegalensis)
  • łowiec namorzynowy (Halcyon senegaloides)
  • zimorodek karłowaty (Ispidina lecontei)
  • zimorodek malutki (Ispidina picta)
  • rybaczek wielki (Megaceryle maxima)
  • melidora macrorrhina (Melidora macrorrhina)
  • łowiec czarnodzioby (Pelargopsis melanorhyncha)
  • rdzawogłów górski (Syma megarhyncha)
  • rdzawogłów nizinny (Syma torotoro)
  • sterowik niebieskobrzuchy (Tanysiptera carolinae)
  • sterowik brązowy (Tanysiptera danae)
  • sterowik wstęgosterny (Tanysiptera ellioti)
  • sterowik duży (Tanysiptera galatea)
  • sterowik białobrzuchy (Tanysiptera hydrocharis)
  • sterowik czerwonobrzuchy (Tanysiptera nympha)
  • sterowik łuskowany (Tanysiptera riedelii)
  • sterowik białogrzbiety (Tanysiptera sylvia)
  • łowczyk białogrzbiety (Todiramphus albonotatus)
  • łowczyk rudawy (Todiramphus australasia)
  • łowczyk cynamonowy (Todiramphus cinnamominus)
  • łowczyk molucki (Todiramphus diops)
  • łowczyk ciemny (Todiramphus enigma)
  • łowczyk białoszyi (Todiramphus farquhari)
  • łowczyk żałobny (Todiramphus funebris)
  • łowczyk rudobrewy (Todiramphus gambieri)
  • łowczyk maskowy (Todiramphus godeffroyi)
  • łowczyk lazurowy (Todiramphus lazuli)
  • łowczyk różoworzytny (Todiramphus leucopygius)
  • łowczyk leśny (Todiramphus macleayii)
  • łowczyk północny (Todiramphus miyakoensis)
  • łowczyk niebiesko-czarny (Todiramphus nigrocyaneus)
  • łowczyk rdzawogłowy (Todiramphus pelewensis)
  • łowczyk rdzaworzytny (Todiramphus pyrrhopygius)
  • łowczyk płaskodzioby (Todiramphus recurvirostris)
  • łowczyk białobrzuchy (Todiramphus reichenbachii)
  • łowczyk rdzawoszyi (Todiramphus ruficollaris)
  • łowczyk białogłowy (Todiramphus saurophagus)
  • łowczyk białobrewy (Todiramphus tutus)
  • łowczyk polinezyjski (Todiramphus veneratus)
  • łowczyk złotobrewy (Todiramphus winchelli)

Występują prawie na całej kuli ziemskiej poza polarnymi rejonami. Największe zróżnicowanie gatunków jest na Nowej Gwinei i okolicznych wyspach. Żyją w pobliżu zbiorników wodnych, żyją w lasach równikowych, zajmują też ogrody, lasy górskie, pustynie i półpustynie, oceaniczne wyspy.

Prowadzą zwykle samotniczy tryb życia. Niektóre zimorodki potrafią wyjąć zdobycz z głębokości 2 m pod wodą, rzucając się w wodę z wysokości 2-3 m. Z wody wydostaje się trzepocząc skrzydłami prawie po tym samym torze, po którym wpadał do wody. Podczas godów przejawiają zachowania terytorialne.

Zimorodkowate mają bardzo dobry wzrok. W siatkówce znajdują się dwie jamki z gęsto upakowanymi czopkami. Pola widzenia obu oczu zachodzą na siebie, co umożliwia widzenie trójwymiarowe. Jedna jamka widzi stereoskopowo z przodu, druga obejmuje pole widzenia z boku. Oczy rybaczka popielatego są czułe na bliski ultrafiolet. Podczas nurkowania zimorodki zasłaniają oczy trzecią powieką, którą nazywamy migotką lub błoną migawkową.

Zimorodki są monogamiczne. Gnieżdżą się w norach samodzielnie wygrzebanych w skarpie, termitierach lub dziuplach. Samica składa zwykle od 2 do 4 białych jaj. Gatunki tropikalne nawet 10 jaj. Wysiaduje je samiec i samica przez 18-22 dni. Pisklęta są gniazdownikami. Przebywają w gnieździe około 20-30 dni.

Zjadają pokarm zwierzęcy: naziemne stawonogi, małe kręgowce, są to na ogół owady wodne i ryby. Zdobycz najczęściej wyławiają z wody.

Krytycznie zagrożone są gatunki: łowczyk rudobrewy (Todirhamphus gambieri) i łowczyk maskowy (Todirhamphus godeffroyi), sterowik wstęgosterny (Tanysiptera ellioti) jest zagrożony, 9 innych gatunków ma status narażony.

Zimorodek (zwyczajny): Zimorodki mają okres lęgowy.
           Zimorodek (zwyczajny): Trwają zaloty u zimorodków. Samiec nawołuje samicę, która podlatuje do samczyka. Ten rzuca się za nią w powietrze i ją przez chwilę ściga. Potem powraca na swoje miejsce.
           Zimorodek (zwyczajny): zimorodki zaczynają migrować. Niektóre odlatują na północ, inne przylatują z północy.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Kolorowe ptaki Polski

W Polsce wbrew powszechnej opinii gniazdują ptaki o jaskrawych i ciekawych barwach, dość często prezentujące całą gamę kolorów. Oto nasza lista.