PL

Czebaczek amurski

Czebaczek amurski (Pseudorasbora parva) to niewielka rybka z rodziny karpiowatych, występująca w naszych wodach jako gatunek inwazyjny. Ma wydłużone, lekko spłaszczone bocznie ciało z dużą, ciemniejszą na brzegach łuską. Otwór gębowy w położeniu górnym. Samiec jest większy od samicy, co jest wyjątkiem w rodzinie karpiowatych. Płetwa grzbietowa i odbytowa jest krótka. W okresie tarła samce maja ciemniejszy kolor, a pokrywy skrzelowe uzyskują fioletowy odcień.

Czebaczek amurski (Pseudorasbora parva)
© Vladimir Wrangel - Fotolia.com

Ryba ta występuje w dorzeczu Amuru, w Japonii, Korei, Chinach, w Wietnamie. Został do nas sprowadzony przypadkowo z Węgier. Występuje w całym kraju. Preferuje wody stojące i zarośnięte.

Dorasta do 11-15 cm długości ciała.

Zjada drobną faunę denną oraz glony. Jest szkodnikiem ikry.

Trze się w czerwcu. Samica składa ikrę na kamieniach, korzeniach drzew w spokojnych miejscach. Samiec ochrania ikrę. Dojrzałość płciową uzyskuje w drugim roku życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To gatunek inwazyjny. W stawach rybnych uważany za rybi chwast. Nie ma żadnego znaczenia gospodarczego. Nie jest objęty ochroną. Nie wolno tego gatunku wprowadzać do wód otwartych, a złowionego okazu nie wolno wypuszczać.