logo

Dzioborożce

Dzioborożce (Bucerotidae) to rodzina ptaków z rzędu kraskowatych. Rodzina ta liczy dziś 9 rodzajów i 54 gatunki.

Wszystkie dzioborożce mają bardzo duży, zgięty dziób z rogowym kaskiem, zbudowany z gąbczastej tkanki kostnej. Jest więc bardzo lekki. Skrzydła są silne, ogon długi. Nogi są zwykle krótkie. Ma dobrze rozwinięte rzęsy, co jest rzadkością u ptaków. Często na głowie lub na karku znajduje się czubek. Ubarwienie samca i samicy jest takie samo, różnią się kształtem dzioba. Ubarwienie zwykle czarne lub brązowe. Na ogonie lub skrzydłach oraz tułowiu zwykle jasne plamy. Samce o około 10% większe od samic, mają też dłuższe dzioby.

Dzioborożec białodziobyDzioborożec białodzioby

Anthracoceros malayanus

Dzioborożec białodzioby pochodzi z Indonezji. Ma biały dziób i kask, czarne upierzenie. Prowadzi nadrzewny tryb życia. Jest owocożerny. Samica składa jaja i zamurowuje się w środku.

Dzioborożec bruzdodziobyDzioborożec bruzdodzioby

Aceros corrugatus

Dzioborożec bruzdodzioby pochodzi z Indonezji. Ma bardzo kolorowy, ogromny dziób i kask, czarne upierzenie za wyjątkiem ogona, głowy i podgardla. Samica na czas wysiadywania jaj i wychowania piskląt zamurowuje się w dziupli.

Dzioborożec długoczubyDzioborożec długoczuby

Aceros comatus

Dzioborożec długoczuby (Berenicornis comatus) to gatunek dużego ptaka z rodziny dzioborożców. Upierzenie czarno-białe. Na głowie duży, charakterystyczny, biały czub. Ogon biały. Wokół oka niebieskawa skóra. Dziób potężny, wygięty w dół.

Dzioborożec karbodziobyDzioborożec karbodzioby

Rhyticeros plicatus

Dzioborożec karbodzioby (Rhyticeros plicatus) to gatunek ptaka z rodziny dzioborożców. Upierzenie czarne poza białym gardłem i ogonem. Samiec ma kasztanową głowę i szyję.

Dzioborożec maskowyDzioborożec maskowy

Penelopides panini

Dzioborożec maskowy (Penelopides panini) to gatunek dzioborożca. Upierzenie czarno-białawe. Na głowie czarna lub żółtawa, biaława maska wokół i poniżej czerwonego oka. Dziób duży, brązowy z poprzecznymi, jasnymi pręgami.

Dzioborożec orientalnyDzioborożec orientalny

Anthracoceros coronatus

Dzioborożec orientalny (Anthracoceros coronatus) to ptak z rodziny dzioborożców. Upierzenie czarno-białe, przy czym biały jest spód, plamy na policzkach, część piór na skrzydłach.

Dzioborożec palawańskiDzioborożec palawański

Anthracoceros marchei

Dzioborożec palawański to występujący endemicznie na Filipinach piękny dzioborożec. Ma biały, ogromny dziób i kask, czarne upierzenie za wyjątkiem ogona, głowy i podgardla. Zamieszkuje lasy mangrowe. Gatunek ten jest narażony na wymarcie.

Dzioborożec perukowyDzioborożec perukowy

Anorrhinus galeritus

Dzioborożec perukowy (Anorrhinus galeritus) to ptak z rodziny dzioborożców. Upierzenie czarne poza białymi elementami na głowie (obszar wokół oczy i gardło) oraz niebieską otoczką oka. Długi ogon do połowy jest jaśniejszy.

Dzioborożec srebrnolicyDzioborożec srebrnolicy

Ceratogymna brevis

Dzioborożec srebrnolicy (Ceratogymna brevis) to piękny ptak z rodziny dzioborożców. Ma imponujący dziób z jeszcze bardziej niesamowitym kaskiem w kolorze jasnobrązowo-szarym. Upierzenie fioletowo-niebieskawe z metalicznym połyskiem.

Dzioborożec trąbiącyDzioborożec trąbiący

Ceratogymna bucinator

Dzioborożec trąbiący (Ceratogymna bucinator) to ptak z rodziny dzioborożców. Upierzenie czarne z wierzchu, białe od spodu. Wokół oczu czerwone pole. Dziób zakrzywiony w dół z pokaźnym kaskiem rogowym.

Dzioborożec wielkiDzioborożec wielki

Buceros bicornis

Dzioborożec wielki, homraj (Buceros bicornis) to ptak z rodziny dzioborożców. Upierzenie czarne poza podwójną, białą przepaską na skrzydłach. Ogon żółtobiały z czarną przepaską. Szyja, dziób i fragment brzusznej strony żółtawe.

Dzioboróg abisyński

Bucorvus abyssinicus

Dzioboróg abisyński (Bucorvus abyssinicus) to ptak z rodziny dzioborożców. Upierzenie czarne. Wokół oczu szaroniebieski obszar. Samiec ma czerwone korale na podgardle, samica zaś w kolorze skóry wokół oka.

Dzioboróg kafryjskiDzioboróg kafryjski

Bucorvus leadbeateri

Dzioboróg kafryjski to jeden z dwóch gatunków naziemnych dzioborożców. Żyje w Afryce. Ma czarne upierzenie z jasnymi fragmentami na skrzydłach. Dziób długi, czarny i bardzo mocny.

Toko białogrzbietyToko białogrzbiety

Tockus erythrorhynchus

Toko białogrzbiety (Tockus erythrorhynchus) to ptak z rodziny dzioborożców o czarno-białym upierzeniu z przewagą białego, potężnym, czerwonawym dziobie, wygiętym w dół.

Toko czarnogłowyToko czarnogłowy

Lophoceros alboterminatus

Toko czarnogłowy (Lophoceros alboterminatus) to ptak z rodziny dzioborożców o czarno-białym upierzeniu, potężnym, czerwonawym dziobie z rogowym kaskiem.

Toko nosaty

Lophoceros nasutus

Toko nosaty (Lophoceros nasutus) to ptak z rodziny dzioborożców. Upierzenie szaro-brązowe, białawe od spodu. Dziób wygięty w dół, szary z żółto-białą plamą u samca i żółtą górną częścią i czerwonym końcem u samicy.

Toko żałobnyToko żałobny

Lophoceros fasciatus

Toko żałobny (Lophoceros fasciatus) to ptak z rodziny dzioborożców o masywnym, czarno-żółtym, lekko zakrzywionym dziobie. Upierzenie od spodu białe, z wierzchu, na szyji i głowe czarne. Długi, prostokątny ogon.

Toko żółtodziobyToko żółtodzioby

Tockus flavirostris

Toko żółtodzioby (Tockus flavirostris) to ptak z rodziny dzioborożców. Upierzenie czarno-białe, skrzydła upstrzone białymi plamami. Dziób bardzo duży, żółty z pomarańczowymi plamami, wygięty w łuk.

• dzioborożec hełmiasty (Aceros cassidix)
  • dzioborożec sumbajski (Aceros everetti)
  • dzioborożec jasnogłowy (Aceros leucocephalus)
  • dzioborożec andamański (Aceros narcondami)
  • dzioborożec rudy (Aceros nipalensis)
  • dzioborożec fałdodzioby (Aceros undulatus)
  • dzioborożec kasztanowogłowy (Aceros waldeni)
  • dzioborożec białobrzuchy (Anthracoceros malabaricus)
  • dzioborożec czarny (Anthracoceros montani)
  • toko białoczuby (Berenicornis albocristatus)
  • toko długoczuby (Berenicornis comatus)
  • dzioborożec rdzawogłowy (Buceros hydrocorax)
  • dzioborożec żałobny (Buceros rhinoceros)
  • dzioborożec modrokoralowy (Ceratogymna atrata)
  • dzioborożec żółtodzioby (Ceratogymna cylindricus)
  • dzioborożec niebieskolicy (Ceratogymna elata)
  • dzioborożec piskliwy (Ceratogymna fistulator)
  • dzioborożec baniastoczoły (Ceratogymna subcylindricus)
  • dzioborożec rdzawobrzuchy (Ptilolaemus tickelli)
  • hełmoróg (Rhinoplax vigil)
  • toko indyjski (Tockus birostris)
  • toko ciemny (Tockus bradfieldi)
  • toko brunatny (Tockus camurus)
  • toko czarnoskrzydły (Tockus deckeni)
  • toko szary (Tockus griseus)
  • toko białoskrzydły (Tockus hartlaubi)
  • toko srokaty (Tockus hemprichii)
  • toko plamisty (Tockus jacksoni)
  • toko czerwonolicy (Tockus leucomelas)
  • toko plamoskrzydły (Tockus monteiri)
  • toko płowy (Tockus pallidirostris)

Zamieszkują tropiki w Afryce, Azji, na Archipelagu Malajskim, Filipinach, Nowej Gwinei i Wyspach Salomona. Większa część gatunków żyje w środowisku leśnym. Wszystkie afrykańskie gatunki poza jednym, żyją na sawannach.

Są ptakami nadrzewnymi, dwa gatunki prowadzą naziemny tryb życia. Żyją w stadach lub parach. Są dobrymi lotnikami.

Gnieżdżą się w dziuplach. Samica wymurowuje się w dziupli od środka, zostawiając tylko otwór na dziób. Samica składa 1-6 jaj, wysiadywanie trwa 28-40 dni, pisklęta opuszczają gniazdo po 4-8 tygodniach. Samiec karmi samicę i pisklęta przez otwór. Kał wyrzucają przez otwór. Gdy samica opuszcza dziuple, młode znów ją zalepiają i są karmione przez oboje rodziców. Dzioborożce łączą sie w pary na całe życie.

Zjadają owoce, jagody, owady i inne małe zwierzęta. Złapaną zdobycz podrzucają i połykają w całości. Wydalają wypluwki z twardymi częściami niestrawionego pokarmu. Dwa gatunki są mięsożerne.

Krytycznie zagrożone są dwa gatunki: dzioborożec czarny i kasztanowogłowy, 3 gatunki są zagrożone, 4 - narażone.