Cyraneczka

Cyraneczka (Anas crecca) to najmniejszy przedstawiciel blaszkodziobych gniazdujących w Polsce. Ma krępą budowę ciała. Samiec ma brązową głowę z zielonym polem po bokach głowy z jasną obwódką. Pod skrzydłami po bokach ciała znajduje się biały pasek, zaś na podogoniu występuje żółta plama z czarną obwódką. Samica ma pomarańczowe krawędzie u nasady dzioba, jest ubarwiona niepozornie, wierzch brązowawy z prążkowaniem, spód jasny. Na skrzydłach obu płci znajduje się zielone lusterko.

Cyraneczka (Anas crecca)

Ptak ten występuje w Europie, Azji, Afryce oraz Ameryce Północnej. W Polsce jest bardzo nielicznym ptakiem lęgowym. Lubi w okresie lęgowym małe zbiorniki wodne, najlepiej w sąsiedztwie lasu. Poza tym okresem tworzy stada, które przebywają na różnych zbiornikach wodnych, także na wybrzeżu Bałtyku.

To ptak wędrowny. Jest aktywny za dnia i w nocy. Kaczki te nierzadko przebywają w towarzystwie krzyżówek.

Kaczka ta pokarm odcedza z mułu i błota za pomocą dzioba. Zjada nasiona roślin, bezkręgowce, w tym owady, mięczaki i skorupiaki.

Do lęgów przystępuje raz w roku od połowy kwietnia do czerwca. Samica składa 7-11 (czasem do 15) jaj w gnieździe na ziemi pod osłoną roślinności i sama je wysiaduje przez 21-23 dni. Po miesiącu pisklęta są zdolne do lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To gatunek łowny. Podstawowe zagrożenie dla tego gatunku to utrata terenów lęgowych.

Ptaki te połykają kamyki (gastrolity). Niestety śrut myśliwski mylą z ziarnem i kaczki ulegają poważnym zatruciom ołowiem.

Kaczki te też ulegają masowym zatruciom jadem bakterii beztlenowych, które namnażają się w płytkich zbiornikach zanieczyszczanych odpadami organicznymi.

Cyraneczka jest najmniejszym naszym przedstawicielem blaszkodziobych, który odbywa u nas lęgi

Cyraneczka jest znana z bardzo popularnej piosenki ludowej, którą wykonuje zespół Mazowsze. Oto jej początkowe słowa:

Cyraneczka nie ptak, dziewczyna nie ludzie
Po co dogaduje?
Przecie mnie miłuje

Łoj nie, nie śpiwaj tak, bo śpiwasz na łopak
Serce mi truje, choć mnie miłuje
Niedobry jest ten mój chłopak
Serce mi truje, choć mnie miłuje
Niedobry jest ten chłopak

Okres występowania w Polsce cyraneczki.
         Samica cyraneczki składa jaja.

Jaki ptak najgłębiej nurkuje?
Wśród ptaków mamy także takie, które opanowały środowisko wodne. Który z gatunków najgłębiej nurkuje?
Jaki ptak najszybciej pływa?
Wśród ptaków mamy także takie, które opanowały środowisko wodne. Który z gatunków najszybciej pływa?