Rożeniec (Anas acuta)
Samiec rożeńca © Erni - Fotolia.com

Rożeniec

Rożeniec (Anas acuta) to bardzo rzadki ptak w naszym kraju, jednocześnie jedna z najpiękniejszych kaczek występujących w Polsce. Ma smukłą budowę ciała, cienką szyję, dość długi ogon. Samiec w szacie godowej ma brązową głowę, po bokach głowy występuje biały pasek, dziób ma niebieskawy kolor z czarnym paskiem. Ciało z wierzchu i z boku jest szare. Barkówki są wydłużone i mają kolor szaro-czarny. Szyja z przodu, pierś oraz spód są jasne. Podogonie jest czarne, nieco wcześniej znajduje się kremowe pole. Samica ubarwiona jest niepozornie, w kolorach brązu i szarości. Samiec w szacie spoczynkowej upodabnia się do samicy.

Ptak ten jest szeroko rozpowszechniony na świecie. Występuje na wszystkich kontynentach poza Australią i Antarktydą, w Ameryce Południowej występuje jedynie na północy kontynentu. W Polsce jest skrajnie nieliczny lęgowy (mniej niż 200 par), jednak podczas przelotów można podziwiać osobniki z północy. Najczęściej dzieje się to wiosną w dolinach dużych rzek i płytkich zbiornikach wodnych.

To ptak wędrowny. W okresie rozrodu żyje w parach, poza tym żyje w stadach. Jest aktywny za dnia i w nocy. Ptak ten potrafi nurkować, zwykle tylko zanurza się do połowy ciała.

Zjada drobne bezkręgowce, małe płazy i ryby, a w okresie jesienno-zimowym przyjmuje głównie pokarm pochodzenia roślinnego, zbierany z powierzchni wody, spod jej powierzchni lub na ziemi.

Gniazdowanie rozpoczyna się z końcem kwietnia lub z początkiem maja. Wyprowadza jeden lęg w roku. Związek samca i samicy trwa krótko - do momentu rozpoczęcia inkubacji, która trwa 22-24 dni. Gniazdo jest ukryte pośród roślinności na ziemi. Samica składa od 6 do 9 (wyjątkowo do 12) jaj. Młode uzyskują zdolność lotu po 40-45 dniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce znajduje siępod ochroną ścisłą.