PL

Krakwa

Krakwa (Anas strepera) to skromnie ubarwiona kaczka, bardzo nielicznie gniazdująca w Polsce. Samiec w szacie godowej ma ciemny, popielaty kolor, czarny dziób, ciemną głowę z wierzchu, prążki na przedzie i po bokach, czarny tył. Na skrzydle znajduje się białe lusterko oraz rdzawa plama. Samica przypomina samicę kaczki krzyżówki, ma jednak biały spód, a na dziobie pomarańczowe paski.

Krakwa (Anas strepera)
© asfloro - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie, Azji oraz w Ameryce Północnej, W Polsce spotykany jest na płytkich zbiornikach wodnych, doliny rzek, stawach rybnych.

Jest to ptak wędrowny. W okresie poza lęgami gromadzi się w grupy, nierzadko z innymi gatunkami kaczek. Podczas migracji tworzy czasem bardzo duże stada, złożone nawet z tysięcy osobników. Ptak ten pływa w mocnym wynurzeniu, a nurkuje bardzo płytko.

Zjada pokarm pochodzenia roślinnego: liście, łodygi i korzenie, pączki, nasiona zarówno roślin wodnych jak i lądowych. Roślinną dietę uzupełnia drobnymi zwierzętami wodnymi.

Odbywa zbiorowe toki już pod koniec lata i jesienią. Wtedy właśnie ptaki te łączą się w pary, które po złożeniu jaj zwykle rozpadają się. Wyprowadza jeden lęg w roku. Samica składa od 6 do 12, rzadko 15 jaj w maju, zawsze w pobliżu wody, w dołku w ziemi, wyłożonym trawą lub liśćmi oraz puchem. Wysiadywanie rozpoczyna się po złożeniu ostatniego jaja i trwa 26-28 dni. Po 6 tygodniach młode kaczki potrafią już latać.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.