logo

Kulony

Kulony (Burhinidae) to rodzina ptaków z rzędu siewkowatych. Rodzina ta liczy dziś 9 gatunków w 2 rodzajach. W Polsce można spotkać 1 gatunek z tej rodziny ptaków.

Ptaki te charakteryzuje dość duża głowa z dużymi, żółtymi oczami i mocnym dziobem. Długie nogi są wyposażone w trzy palce, spięte szczątkową błoną pławną. Przeważa upierzenie w kolorze brązowym, piaskowym, zawsze z ciemnym rysunkiem maskującym. Ubarwienie jest takie samo dla obu płci.

Kulon, kulon zwyczajnyKulon, kulon zwyczajny PL Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny  !

Burhinus oedicnemus

To wymierający u nas gatunek z rodziny kulonów, jedyny je przedstawiciel w naszym kraju. Ma piękne, duże, żółte oczy. Nad okiem biegnie biała brew. Głowa jest stosunkowo duża, dziób mocny.

Kulon amerykańskiKulon amerykański

Burhinus bistriatus

Kulon amerykański (Burhinus bistriatus) to gatunek ptaka z rodziny kulonów. Upierzenie z wierzchu brązowe, pióra mają nieco jaśniejsze skraje. Spód biały. Nad żółtym okiem biegnie biała brew, a wyżej ciemna kreska.

Kulon australijskiKulon australijski

Burhinus grallarius

Kulon australijski (Burhinus grallarius) to gatunek ptaka z rodziny kulonów. Upierzenie utrzymane w brązach, bieli i szarości oraz czerni. Spód jasny.

Kulon nadwodnyKulon nadwodny

Burhinus vermiculatus

Kulon nadwodny (Burhinus vermiculatus) to gatunek ptaka z rodziny kulonów. Upierzenie utrzymane w brązach z jasnym spodem. Pierś kreskowana. Na skrzydle jasna przepaska.

Kulon rzecznyKulon rzeczny

Burhinus senegalensis

Kulon rzeczny (Burhinus senegalensis) to gatunek ptaka z rodziny kulonów. Upierzenie utrzymane w brązach z ciemnym kreskowaniem. Spód jaśniejszy, pierś z kreskowaniem.

Kulon wielkodziobyKulon wielkodzioby

Esacus recurvirostris

Kulon wielkodzioby (Esacus recurvirostris) to gatunek ptaka z rodziny kulonów. Ma szydlasty, nieproporcjonalnie wielki dziób, ciemny od poły do końca i żółtawy u nasady. Oczy żółtawe. Upierzenie brązowo-szare z wierzchu, jasne od spodu.

• kulon plamisty (Burhinus capensis)
  • kulon peruwiański (Burhinus superciliaris)
  • kulon plażowy (Esacus magnirostris)

Można je spotkać w Europie, Azji, Afryce i Australii oraz Ameryce Południowej na suchych stepach, półpustyniach, żwirowiskach, zwykle w niewielkiej odległości od zbiorników wody.

Są osiadłe i wędrowne. Szybko biegają. Poruszają się głównie po powierzchni ziemi. Przejawiają głównie zmierzchową i nocną aktywność.

Samica składa zwykle 2 jaja wprost do zagłębienia w ziemi. Wysiadywaniem jaj oraz wychowaniem piskląt zajmuje się samica i samiec. Pisklęta są zagniazdownikami. Niektóre gatunki przystępują do 2 lęgów w roku. Czas wysiadywania trwa 24-27 dni.

Zjadają pokarm pochodzenia zwierzęcego. Są to bezkręgowce lądowe, małe kręgowce takie jak żaby, gryzonie oraz gatunki nadmorskie zjadają także kraby i mięczaki.

Dwa gatunki zostały sklasyfikowane jako gatunki mniejszego ryzyka wymarciem.

Kulon, kulon zwyczajny: Możliwość obserwacji w Polsce bardzo rzadkiego kulona zwyczajnego.
         Kulon, kulon zwyczajny: Okres lęgowy kulona. W lipcu rzadziej ma miejsce.