PL

Lerka

Lerka (Lullula arborea) to rodzimy ptak podobny do skowronka. Jest jednak od niego mniejszy, ma krótszy ogon i mniejszy dziób. Jest brązowy z wierzchu z ciemnym kreskowaniem i biały od spodu. Nad okiem biegnie wyraźna biała brew, która sięga potylicy. Na końcu ogona znajduje się biały pasek. Na głowie jest niewielki czubek.

Lerka (Lullula arborea)
© JMP de Nieuwburgh - Fotolia.com

To ptak europejski. Zajmuje też niewielki obszar Azji oraz Afryki. W Polsce jest średnio liczny. Można go spotkać praktycznie na terenie całego kraju. Preferuje skraje lasów, tereny otwarte, polany, zadrzewienia pośród pól. To nasz najbardziej związany z drzewami skowronek.

Jest to ptak wędrowny. Samce przywiązują się do swoich terytoriów lęgowych. Poza okresem lęgów lerka widywana jest pojedynczo. Jesienią tworzy stadka rodzinne.

Poluje na owady, pająki oraz inne bezkręgowce. Zjada też nasiona.

Wyprowadza dwa lęgi w ciągu sezonu. Gniazduje na ziemi, nierzadko pod osłoną niskich krzewów. Gniazdo buduje samica. Samica składa od 3 do 5 (6) jaj, które sama wysiaduje przez 12-15 dni. Samiec bierze udział w karmieniu piskląt. Czasem drugi lęg zaczyna się jeszcze podczas karmienia piskląt przebywających w gnieździe z pierwszego lęgu. Po dwóch tygodniach od wyklucia młode uzyskują lotność. Młode pozostają z rodzicami do jesieni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej.