Nocek wąsatek (Myotis mystacinus)
© remus20 - stock.adobe.com

Nocek wąsatek

Nocek wąsatek (Myotis mystacinus) to nietoperz z rodziny mroczkowatych. Różnorodność umaszczenia i wielkości sprawia trudności w oznaczaniu gatunku. Nietoperz ten szczególnie jest podobny do nocka stepowego. Skrzydła są wąskie. Na pysku znajdują się długie wąsy zatokowe (stąd polska nazwa gatunkowa tego nietoperza). Ubarwienie zmienne, zwykle brązowe, czarne, oliwkowe, od spodu jaśniejsze. Pysk i uszy czarne.

Gatunek ten występuje w Europie, północnej części Afryki i w Azji prawdopodobnie aż po Indonezję. Występuje w lasach, nad wodami, na terenach otwartych, w górach, w pobliżu ludzkich osiedli.

To nasz najlepiej latający nocek. Poluje najchętniej nad wodami. Letnie kryjówki to strychy, szczeliny w korze drzew, budynkach, dziuple, a także kryje się pod parapetami. Kryjówki zmienia co 10-14 dni. Zimuje w jaskiniach, piwnicach i sztolniach. Maksymalna długość życia to 23 lata, średnio 4-5 lat.

Długość ciała wynosi 3,5-5 cm, ogona 3-4,4 cm, rozpiętość skrzydeł wynosi 19-22,5 cm, a ciężar ciała 4,5-6 g.

Nietoperz ten poluje na owady, głownie muchówki, ćmy, błonkówki i sieciarki, rzadziej na chrząszcze, pajęczaki.

Kolonia rozrodcza samic liczy sobie zwykle 20-60 osobników, rzadziej do kilkaset. Samica rodzi 1, rzadziej 2 młode w drugiej połowie czerwca.