Sosnówka (Periparus ater)
© UTOPIA - Fotolia.com

Sosnówka

Sosnówka (Periparus ater) to najmniejsza z naszych sikor, podobna do sikory bogatki, ale mniejsza od niej, z ciemniejszym ubarwieniem. Charakterystyczna dla sosnówki jest biała plama na karku i potylicy. W odróżnieniu od bogatki, na piersi nie występuje czarny pasek. Na skrzydłach widoczne są dwa białe paski. Białe są też policzki. Reszta głowy jest czarna. Brak dymorfizmu płciowego.

Ptak ten występuje w Europie i Azji oraz na niewielkim obszarze w Afryce. W Polsce spotykana na terenie całego kraju przez cały rok. Jest to typowo leśny ptak. Najczęściej występuje w terenie górzystym.

Na ogół ptak ten prowadzi osiadły tryb życia. W okresie rozrodu przejawia silne zachowania terytorialne, poza tym okresem żyje w stadach. Noc spędza samotnie. Często zwisa z gałęzi do góry nogami. Bardzo sprawnie porusza się pośród gęstych gałęzi.

Sikora sosnówka poluje na owady i pajęczaki, szczególnie larwy niewielkich motyli, muchówki, błonkówki i mszyce. Czasem zjada nasiona drzew iglastych.

Jest monogamiczna, czasem nawet przez kilka sezonów. Gniazduje w dziuplach, szczelinach, czasem między korzeniami lub w norach gryzoni. Gniazdo z mchu buduje samica. Wyprowadza 1-2 lęgi w ciągu roku. Samica składa 7-10 (13) jaj, które sama wysiaduje przez 14-16 dni. Samiec bierze udział w karmieniu piskląt, które po 18-20 dniach uzyskują zdolność lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.

Jest to najmniejsza z rodzimych sikor.