
Zadanie maturalne nr 18, matura 2016 (poziom podstawowy)
Treść zadania:
Z odcinków o długościach: \(5, 2a+1, a-1\) można zbudować trójkąt równoramienny. Wynika stąd, że
A. \(a=6\)
B. \(a=4\)
C. \(a=3\)
D. \(a=2\)
Rozwiązanie zadania
Mamy trzy odcinki, z których można zbudować trójkąt równoramienny, czyli taki, którego dwa boki mają taką samą długość. Ponieważ \(2a+1\) i \(a-1\) nie mogą mieć tej samej długości, jeden z tych boków musi mieć długość \(5\). Mamy więc dwa przypadki:
Przypadek 1
\(a-1=5\)
\(a=6\)
Mamy więc odcinki o długościach: \(5, 13, 5\) (\(13\) i \(5\), bo \(2a+1=13\) i \(a-1=5\), gdy \(a=6\)).
Pytanie brzmi, czy z odcinków o takich długościach można zbudować trójkąt? Aby sprawdzić, czy odcinki o określonych długościach mogą utworzyć trójkąt wystarczy sprawdzić, czy spełniają prawo trójkąta:
\(||AB|-|BC||<|AC|<|AB|+|BC|\)Nie ma też znaczenia, którą z odległości przyjmiemy za \(|AC|\). Wystarczy sprawdzić więc dowolny przypadek.
\(|13-5|<5<13+5\)
\(8<5<18\)
Otrzymaliśmy zdanie fałszywe, a więc \(a=6\) nie jest rozwiązaniem naszego zadania.
Przypadek 2
\(2a+1=5\)
\(a=2\)
Mamy więc odcinki o długościach: \(5, 1\) i \(5\).
Czy z odcinków o takich długościach można zbudować trójkąt?
\(|1-5|<5<1+5\)
\(4<5<6\)
Otrzymaliśmy zdanie prawdziwe, a więc \(a=2\) jest rozwiązaniem naszego zadania.
Odpowiedź
Odpowiedź D© medianauka.pl, 2016-11-01, ZAD-3242


Zadania podobne
Zadanie nr 1.
Ile różnych prostych wyznaczają cztery różne punkty na płaszczyźnie?
Zadanie nr 2.
Ile różnych prostych wyznacza n różnych punktów na płaszczyźnie, jeżeli żadne z trzech punktów nie są współliniowe?
Zadanie nr 3.
Sprawdzić, czy istnieją takie punkty \(A, B, C\), że
a) \(|AB|=10, |AC|=5, |BC|=5\)
b) \(|AB|=10, |AC|=4, |BC|=5\)
c) \(|AB|=10, |AC|=6, |BC|=5\)
Zadanie nr 4.
Sprawdzić, czy punkty \(A, B, C\) są współliniowe (kolinearne), jeżeli:
a) \(|AB|=7, |BC|=5,5 ,|AC|=1,5\)
b) \(|AB|=4+2\sqrt{3}, |BC|=2+\sqrt{3} ,|AC|=3\sqrt{3}\)
Zadanie nr 5.
Zbadać, czy z odcinków o długości 5,3 i 1 można zbudować trójkąt.
Zadanie nr 6.
Punkty \(A, B, C\) są współliniowe i \(|AB|=7, |BC|=6\). Jaką liczbą jest \(|AC|\)?
Zadanie nr 7.
Dane są odcinki o długościach \(|AB|=5, |BC|=8\). Jaką długość powinien mieć odcinek \(\overline{AC}\), aby można było zbudować trójkąt \(ABC\)?