PL

Brodziec pławny

Brodziec pławny (Tringa stagnatilis) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych, podobny do kwokacza, ale jest od niego mniejszy i ma bardziej delikatną sylwetkę. Jego dziób jest prosty. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Wierzch w szacie godowej jest brązowoszary z ciemnymi prążkami, spód biały z ciemnym plamkowaniem. W szacie spoczynkowej wierzch szary, a spód biały. W okolicy nadgarstka znajduje się ciemna plama.

Brodziec pławny (Tringa stagnatilis)
© Wim - stock.adobe.com

Gatunek gniazduje w Azji i Europie na podmokłych łąkach, skrajach zbiorników wodnych, na stepach i w tajdze. Ptaki z Europy zimują w Afryce. To u nas gatunek skrajnie nieliczny lęgowy.

Ptak ten zimę spędza w Afryce.

Długość ciała wynosi 22-26 cm, rozpiętość skrzydeł wynosi 39-46 cm, a ciężar ciała 50-120 g.

Poluje na owady, ślimaki i inne bezkręgowce.

To gatunek monogamiczny. Składa cztery jaja w okresie od maja do czerwca. Gniazdo znajduje się na ziemi. Inkubacja trwa 21-23 dni. Wysiaduje samiec i samica.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek podlega w Polsce ochronie ścisłej.