PL

Krwawodziób

Krwawodziób (Tringa totanus) to bardzo nieliczny ptak w naszym kraju, o szarobrązowym upierzeniu, jaśniejszym od spodu, plamkowanym na brązowo. Dziób jest długi, ostry i prosty, ciemniejszy na końcu. U nasady ma czerwony kolor. Czerwone są też dość długie nogi. Osobniki młode mają ciemny dziób. Ciemne plamki nie występują tak intensywnie w szacie spoczynkowej. Na dolnej części grzbietu występuje biała plama. Biel występuje także na kuprze oraz na brzegu skrzydła.

Krwawodziób(Tringa totanus)
© ijdema - Fotolia.com

Występuje w Europie, Azji, Afryce oraz w Australazji. W Polsce jest ptakiem bardzo nielicznym, zasiedlającym głównie doliny rzek, podmokłe łąki, brzegi wodnych zbiorników, najlepiej gęsto zarośniętych roślinnością. Najliczniej występuje w centralnej i wschodniej Polsce.

To ptak wędrowny. Jest aktywny w nocy i w dzień. Poza lęgami występuje raczej w pojedynkę.

Krwawodziób poluje na owady i inne bezkręgowce.

Może tworzyć niewielkie kolonie lęgowe. Jest monogamiczny, czasem przez kilka sezonów. W ciągu roku wyprowadza jeden lęg. Samica w kwietniu składa 4 jaja do zbudowanego przez siebie gniazda na trawie, przykrytego zwykle gałązkami rosnącej wyżej roślinności. Wysiaduje samiec i samica przez 24 dni. Pisklęta niemal od razu opuszczają gniazdo. Znajdują się pod opieką rodziców jeszcze przez jakiś czas. W końcowej fazie młodymi opiekuje się już tylko samiec. Lotność młode uzyskują po około 5 tygodniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest to gatunek podlegający ścisłej ochronie. Wymaga także ochrony czynnej. Największym zagrożeniem dla tego gatunku jest zanik jego naturalnych środowisk występowania (osuszanie łąk, pastwisk).