PL

Brodziec śniady

Brodziec śniady (Tringa erythropus) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych, z podrodziny brodźców. Samiec i samica wyglądają podobnie. Ptak w szacie godowej ma ciemny wierzch z białym nakrapianiem. Kuper i ogon jest jasny z ciemnymi plamami. Dziób jest czarny z czerwonawą nasadą. Nogi brązowe. W szacie spoczynkowej upierzenie brązowo-szare, z jasnym plamkowaniem. Nad okiem biegnie jasna brew. Spód ciała jasny, plamkowany. Młode osobniki mają gęsto rozmieszczone plamki i żółtawe nogi.

Brodziec śniady(Tringa erythropus)
© Anna Kravchuk - Fotolia.com

Preferuje środowisko związane z bagnami, jeziorami (strefa brzegowa) w tundrze i lasotundrze. Występuje w Europie, Azji. Zimowanie odbywa się w rejonie Morza Śródziemnego i w Afryce. Obserwowany u nas wyłącznie podczas przelotów, nielicznie, ale regularnie.

Za pożywieniem brodzi w płytkiej wodzie. To ptak wędrowny. Przelatuje przez Polskę wiosną w okresie kwiecień-maj, a jesienią w czasie od sierpnia do listopada.

Osiąga do 35 cm długości ciała i 110-180 g masy ciała.

Poluje na wodne bezkręgowce.

Gniazduje na ziemi w zagłębieniu. Samica raz do roku składa 4 jaja.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Brodziec śniady w Polsce podlega ścisłej ochronie gatunkowej.

To jedyny przedstawiciel brodźców, którego charakteryzuje tak duża różnica między szatą godową a spoczynkową.