Kwokacz (Tringa nebularia)
© davemontreuil - Fotolia.com

Kwokacz

Kwokacz (Tringa nebularia) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych o dość jasnym upierzeniu. Z wierzchu jest brązowoszary, spód jest biały. Ciemne kreskowanie występuje na głowie i szyi. Nogi mają oliwkowy odcień. Dziób jest lekko wygięty w górę na jego końcu. Samiec i samica są ubarwione tak samo.

Lęgi odbywa w północnej części Europy i Azji. W Polsce nie występuje licznie, głównie podczas przelotów. Pojawia się u nas od lipca do października i od końca marca do maja. Zimuje nad Atlantykiem w Europie i nad Morzem Śródziemnym oraz na Bliskim Wschodzie. Preferuje otwarte łąki, tereny podmokłe, głównie w tundrze, także bagna pośród lasów. Podczas przelotów preferuje tereny piaszczyste. Nie gniazduje w Polsce.

Podczas lęgów kwokacze żyją w parach. Poza tym okresem łączą się niewielkie w stada, liczące co najwyżej 100 osobników.

Osiąga długość ciała 33-37 cm, skrzydło ma do 20 cm długości. Waga ciała wynosi 130-215 g.

Kwokacz zjada bezkręgowce, rzadziej narybek i kijanki.

Gniazduje na ziemi pomiędzy kamieniami w niewielkiej odległości od kęp roślin. Samiec buduje kilka dołków w ziemi. Samica wybiera najdogodniejszy. Powstaje wyściółka i samica składa jaja. Kwokacz wyprowadza jeden raz w roku. Do lęgów przystępuje w wieku 2 lat. Wysiadywanie trwa do 25 dni. Pisklęta są zagniazdownikami, już na drugi dzień od wyklucia opuszczają gniazdo. Po miesiącu potrafią już latać.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Kwokacz jest u nas ptakiem chronionym. Znajduje się pod ochroną ścisłą.

To największy z naszych brodźców.