PL

Kamusznik

Kamusznik (Arenaria interpres) to ptak z rodziny bekasowatych. Ma krótki, czarny dziób, nogi pomarańczowe. Upierzenie pstrokate. W szacie godowej samca głowa, szyja i pierś są czarno-białe. spód biały. Wierzch w pomarańczowych, czarnych i białych plamach. Samica nie ma tak jaskrawego ubarwienia.

Kamusznik(Arenaria interpres)
© Brian E Kushner - stock.adobe.com

Występuje na wybrzeżach morskich całego świata poza Antarktydą. W Polsce spotykany nad morzem i w głębi kraju podczas przelotów. Preferuje wybrzeża kamieniste, skaliste.

Podczas żerowania odwraca wodorosty i kamienie. Podejmuje wędrówki.

Długość ciała wynosi 21-24 cm, w tym ogona 6 cm, rozpiętość skrzydeł wynosi 43-49 cm, a ciężar ciała 85-195 g.

Poluje na owady, mięczaki, pajęczaki, skorupiaki, nie gardzi padliną, resztkami, czy pokarmem pochodzenia roślinnego.

Gniazduje na ziemi w dołku, które wyścielone jest liśćmi. Samica w okresie od połowy maja do początku lipca składa zwykle 4 jaja, które wysiaduje przez 22-24 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek w Polsce podlega ścisłej ochronie.