Nosacz sundajski

Nosacz sundajski (Nasalis larvatus) to ssak z rodziny małp wąskonosych. Cechą charakterystyczną, jak sama nazwa gatunku wskazuje, jest długi, zwisający nos. Długość nosa u samców czasem wynosi 10 cm. Samice mają mniejsze nosy, młode - zadarty w górę. Sierść jest brązowa na grzbiecie, od strony brzusznej kremowa i szara. Nos prawdopodobnie ma znaczenie w doborze płciowym osobników. Samice są o połowę mniejsze od samców.

Nosacz sundajski (Nasalis larvatus)
© kaschibo - Fotolia.com

Lasy mangrowe na Borneo.

Żyje w małych stadach, liczących do 20 osobników. Jest aktywny w dzień. Dobrze pływa i nurkuje. Nosacze na ziemię schodzą bardzo rzadko.

Ta małpa z Borneo zjada liście i owoce lasów mangrowych.

Ciąża trwa 166 dni. Samica rodzi zwykle 1 młode o niebieskiej twarzy.

EN

Gatunek ten jest zagrożony wyginięciem - przypisuje się mu bardzo wysokie ryzyko wymarcia w stanie dzikim w niedalekiej przyszłości. Ma status EN w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Ze względu na specyfikę diety, nie można tego gatunku aklimatyzować w innych rejonach.

Nosacz nie znosi niewoli, szybko w niej umiera.

To małpa z ogromnym nosem. Nos jest tak duży, że aby zwierzę mogło wziąć pokarm do pyska, musi odsunąć nos na bok lub do góry.