Rozella czarnogłowa

Rozella czarnogłowa (Barnardius zonarius) to piękna papuga o zielonym ubarwieniu za wyjątkiem czarnej głowy i niebieskiego ogona. Samiec i samica mają podobne ubarwienie. Czasami samica ma brązową głowę. Dziób u samicy często jest krótszy.

Rozella czarnogłowa(Barnardius zonarius)
cynoclub - Fotolia.com © medianauka.pl

Południowo-zachodnia i zachodnia część Australii. Zamieszkuje tereny rzadko porośnięte drzewami eukaliptusowymi i innymi drzewami oraz krzakami w pobliżu rzek.

Papugi te żyją w parach lub niewielkich grupach rodzinnych. Są bardzo aktywne, także w nocy. Przebywają często na ziemi.

Ptaki te zjadają owoce, pączki drzew, nasiona traw, orzechy, czasem nektar.

Gniazda buduje w dziuplach. Samica znosi 4-7 jaj i wysiaduje je 19-21 dni. Samiec podczas lęgu zajmuje się samicą. Karmi ją i pomaga w wychowywaniu piskląt, które przebywają w gnieździe 5 tygodni. Kolejne dwa tygodnie są jeszcze dokarmiane.

Podgatunek semitorquatus nazywany jest czasem "dwudziestą ósmą papuga", a to z powodu odgłosu jaki wydaje, przypominającym wymowę tej właśnie liczby w języku angielskim.

Rodzaj klatki i wyposażenie: Ptaki te trzymamy w wolierze dużych rozmiarów. Budki lęgowe o otworze wejściowym o średnicy około 8 cm wieszamy z początkiem roku.

Pokarm: Podajemy gotową mieszankę pokarmową z ziarnami kanaru, ziarna konopi, orzechy, pączki roślin, pędy, skiełkowane ziarna, owoce, w tym jagody, nasiona traw, sepię oraz żwirek naturalny.