PL

Bernikla rdzawoszyja

Bernikla rdzawoszyja (Branta ruficollis) to piękny ptak z grupy gęśców. Zarówno samiec jak i samica są ubarwione tak samo. Czarne są wierzch głowy, kark, grzbiet, ogon i skrzydła. Pokrywy ogonowe i strona brzuszna są białe, boki głowy, szyja i wole są rdzawe. Plamy oddzielone są białymi obrzeżami. Krótki dziób oraz nogi są czarne. Młode podobne są do osobników dorosłych, ale czarny kolor zastąpiony jest ciemnobrązowym.

Bernikla rdzawoszyja(Branta ruficollis)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Zachodnia Syberia. Zimuje nad Morzem Kaspijskim i Zatoką Perską. Tundra. Wyjątkowo zalatuje do Polski. Zaledwie kilkanaście obserwacji w naszym kraju. Gnieździ się w syberyjskiej tundrze. Lubi strome brzegi rzek. Często wybiera pobliże sokoła wędrownego lub myszołowa włochatego.

Pokarm pobiera na lądzie i w płyciznach. Jest ptakiem wędrownym.

Zjada pokarm roślinny.

Podczas lęgów tworzy małe kolonie do 5 gniazd. Samica raz w roku składa 4-6 jaj, które wysiaduje samica. Samiec czuwa w pobliżu. Pisklętami opiekują się oboje rodzice.

EN