PL

Orłosęp

Orłosęp, orłosęp brodaty (Gypaetus barbatus) to gatunek drapieżnego ptaka z rodziny jastrzębiowatych, zaliczany do sępów. Upierzenie grzbietu, ogona i skrzydeł jest brunatne. Spód, głowa, szyja i uda są żółtobrązowe z rdzawymi końcówkami piór. Nad okiem biegnie czarny pas. Dziób silnie zbudowany, hakowaty. Od dzioba biegnie charakterystyczna, czarna bródka. Samica jest nieco większa od samca, poza tym podobna do niego.

Orłosęp (Gypaetus barbatus)
© Vladimir Wrangel - Fotolia.com

Orłosęp występuje w południowej części Europy, w Afryce, na Bliskim Wschodzi i we wschodniej części Azji. Ptak ten żyje w górach powyżej granicy lasu. Bardzo rzadko zalatuje do Polski. Od bardzo dawna brak obserwacji w naszym kraju.

Ptak ten ma ciekawy zwyczaj rozbijania kości lub skorupy żółwi. Wznosi je na dużą wysokość i rzuca na skały. Czasami podejmuje się atakowania zwierzyny w celu strącenia jej ze skały.

Orłosęp dorasta do 125 cm długości ciała. Rozpiętość skrzydeł wynosi 250-280 cm. Ciężar ciała wynosi 5-6,75 kg.

To padlinożerca. Szuka przede wszystkim padłych dużych ssaków.

Gnieździ się na półkach skalnych, rzadziej w jaskiniach. W zniesieniu 1-3 jaja. Okres inkubacji wynosi 2 miesiące. Młode opuszczają gniazdo po 130 dniach.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.