Wojownik wspaniały

Wojownik wspaniały (Stephanoaetus coronatus) to gatunek ptaka szponiastego z rodziny jastrzębiowatych, zaliczany do orłów. Samiec jest mniejszy od samicy. Z wierzchu upierzenie jest szaropopielate, spód jasny, ciemno plamkowany i prążkowany. Pokrywy skrzydłowe mają kasztanowy kolor. Na głowie z tyłu widać czubek, rozwidlający się na dwie części. Woskówka jest żółtawa, szpony też.

Wojownik wspaniały (Stephanoaetus coronatus)
© siamphoto - Fotolia.com

Wojownik wspaniały występuje w Afryce, w części poniżej równika oraz na południowym-wschodzie, a także w Etiopii. Zamieszkuje lasy, często brzegi wód, stoki.

Poluje w lesie, czatując na drzewie. Prowadzi osiadły tryb życia.

Długość ciała wynosi nawet 90 cm, a ciężar ciała 3,4-3,8 kg. Rozpiętość skrzydeł wynosi 150-180 cm.

Poluje na zwierzęta naziemne, głównie małe antylopy, góralki, rzadziej na małpy, przebywające na drzewach.

Gniazdo o średnicy 2-3 m zakłada wysoko na drzewie. Lęgi odbywa co 2 lata. W zniesieniu najczęściej 2 jaja. Młode przebywają w pobliżu jeszcze przez prawie rok i są stale dokarmiane.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

To jeden z najsilniejszych ptaków drapieżnych.