logo

Baldaszkowate

Baldaszkowate (Apiaceae, Umbelliferae) to rośliny z rzędu baldachokwiatowców.

Rodzaje

Wykaz wszystkich opublikowanych rodzajów z tej rodziny.

Barszcz
Barszcz Apiaceae

Barszcz (Heracleum) to rodzaj roślin z rodziny baldaszkowatych, do którego zaliczamy około 70 gatunków, z czego w Polsce razem z obcymi gatunkami - 4.

Barszcz zwyczajny
Barszcz mantegazyjski, barszcz Mantegazziego
Barszcz omszony
Barszcz Sosnowskiego
Mikołajek
Mikołajek Apiaceae

Mikołajek (Eryngium) to rodzaj roślin z rodziny baldaszkowatych, do którego zaliczamy około 250 gatunków, z czego w Polsce 3.

Mikołajek nadmorski
Mikołajek płaskolistny
Mikołajek polny
Mikołajek olbrzymi
Przewiecień
Przewiecień Apiaceae

Przewiercień (Bupleurum) to rodzaj roślin z rodziny baldaszkowatych, do którego zaliczamy około 100 gatunków, z czego w Polsce około 5.

Przewiercień okrągłolistny
Przewiercień długolistny
Przewiercień sierpowaty
Przewiercień wąskolistny
Trybula
Trybula Apiaceae

Trybula (Anthriscus) to rodzaj roślin z rodziny baldaszkowatych, do którego zaliczamy około 15 gatunków, z czego w Polsce około 4.

Trybula leśna
Trybula pospolita
Trybula lśniąca
Trybula ogrodowa

Wykaz pozostałych gatunków.

Blekot pospolityBlekot pospolity PL

Aethusa cynapium

Blekot pospolity (Aethusa cynapium) to wieloletnia roślina zielna z rodziny baldaszkowatych o dużej zmienności, wydzielająca nieprzyjemny zapach. znane są minimum 2 podgatunki: cynapium i agrestis.

Cieszynianka wiosennaCieszynianka wiosenna PL §§

Hacquetia epipactis

Cieszynianka wiosenna (Hacquetia epipactis) to gatunek rośliny z rodziny baldaszkowatych. Kwiaty są małe, żółte, zebrane w mały baldaszek nad pięcioma podsadkami.

Dzięgiel leśnyDzięgiel leśny PL

Angelica sylvestris

Dzięgiel leśny (Angelica sylvestris) to gatunek dwuletniej rośliny lub byliny z rodziny baldaszkowatych o leczniczych właściwościach i jadalnych młodych liściach, pędach i nasionach.

Dzięgiel litwor, arcydzięgielDzięgiel litwor, arcydzięgiel PL §

Angelica archangelica

Dzięgiel litwor, arcydzięgiel (Angelica archangelica) to gatunek aromatycznej rośliny dwuletniej z rodziny baldaszkowatych lub według niektórych źródeł z rodziny selerowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza łodygę i liście, a w drugim zakwita.

Gorysz miarzGorysz miarz PL

Peucedanum ostruthium

Gorysz miarz (Peucedanum ostruthium (L.)Koch) to gatunek rośliny zielnej, zimotrwałej z rodziny baldaszkowatych o korzennym zapachu, czasem uprawiana jako zioło. Z uwagi na podobieństwo do trującego szczwoła, nie należy go zbierać w naturze.

Jarzmianka większaJarzmianka większa PL

Astrantia major

Jarzmianka większa (Astrantia major) to wieloletnia roślina zielna z rodziny baldaszkowatych. Kwiaty są w baldaszkach o średnicy do 4 cm, z czerwone lub białe. Są poligamiczne. Łodyga jest naga, wzniosła, słabo ulistniona.

Kminek zwyczajny, karolekKminek zwyczajny, karolek PL

Carum carvi

Kminek zwyczajny, karolek (Carum carvi) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny baldaszkowatych, roślina uprawna, przyprawowa, o leczniczych właściwościach.

Koper włoski, fenkuł włoskiKoper włoski, fenkuł włoski PL

Foeniculum vulgare

Koper włoski, fenkuł włoski (Foeniculum vulgare Mill.) to roślina lecznicza i uprawna z rodziny baldaszkowatych, pochodząca z południa Europy. Łodyga jest wzniesiona, prosta. Liście są skrętoległe, trzykrotnie pierzaste, nitkowate.

Marchew zwyczajnaMarchew zwyczajna PL

Daucus carota

Marchew zwyczajna (Daucus carota) to gatunek rośliny z rodziny baldaszkowatych, popularne warzywo uprawiane niemalże na całym świecie. To roślina lecznicza.

Pasternak zwyczajnyPasternak zwyczajny PL

Pastinaca sativa

Pasternak zwyczajny (Pastinaca sativa) to dwuletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, rzadko uprawiane warzywo i roślina lecznicza. Z wyglądu przypomina pietruszkę i marchew.

Podagrycznik pospolity, śnitkaPodagrycznik pospolity, śnitka PL

Aegopodium podagraria

Podagrycznik pospolity, śnitka (Aegopodium podagraria) to wieloletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, tworząca nierzadko łany. To roślina o leczniczych właściwościach. Roślina spotykana także w uprawach ogrodowych.

Szalej jadowity, cykutaSzalej jadowity, cykuta PL

Cicuta virosa

Szalej jadowity, cykuta (Cicuta virosa) to silnie trująca roślina wieloletnia z rodziny baldaszkowatych. U nas występuje na nizinach i w górach, zwykle w płytkich wodach stojących, na brzegach rzek, starorzeczy.

Wąkrota zwyczajnaWąkrota zwyczajna PL

Hydrocotyle vulgaris

Wąkrota zwyczajna (Hydrocotyle vulgaris) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny baldaszkowatych. Rośnie na torfowiskach, w olszynach, nad wodami, na bagnach, przede wszystkim na zachodzie Polski.

Wszewłoga górskaWszewłoga górska PL

Meum athamanticum

Wszewłoga górska (Meum athamanticum) to gatunek rośliny z rodziny baldaszkowatych o leczniczych właściwościach - jedyny przedstawiciel rodzaju. Ma intensywny, korzenny zapach.

Wzdęcin FischeraWzdęcin Fischera PL

Cenolophium denudatum

Wzdęcin Fischera (Cenolophium denudatum) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny baldaszkowatych. Rośnie na wilgotnych łąkach. W Polsce spotykany na północnym-wschodzie.

Kolendra siewnaKolendra siewna PL - obcy

Coriandrum sativum

Kolendra siewna (Coriandrum sativum) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych o leczniczych właściwościach, silnie aromatyczna roślina. To znane zioło i roślina przyprawowa.

Pietruszka zwyczajnaPietruszka zwyczajna PL - obcy

Petroselinum crispum

Pietruszka zwyczajna (Petroselinum crispum) to dwuletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, wydzielająca charakterystyczny zapach, uprawiana jako warzywo. Ma również lecznicze właściwości. Znane są odmiany korzeniowe i naciowe.

Selery zwyczajne, selerSelery zwyczajne, seler PL - obcy

Apium graveolens

Seler, selery zwyczajne (Apium graveolens) to dwuletnia roślina uprawna, warzywo z rodziny baldaszkowatych. Uprawia się odmiany korzeniowe i naciowe. W Polsce uprawia się głównie seler korzeniowy.

Szczwół plamistySzczwół plamisty PL - obcy

Conium maculatum

Szczwół plamisty (Conium maculatum) to trująca roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny baldaszkowatych, wydzielająca cuchnący, mysi zapach. To roślina obcego pochodzenia.

Świerząbek bulwiastyŚwierząbek bulwiasty PL - obcy

Chaerophyllum bulbosum

Świerząbek bulwiasty (Chaerophyllum bulbosum) to roślina z rodziny baldaszkowatych, pachnąca nieprzyjemnie, podobna do szczwołu plamistego. Niegdyś uprawiana jako roślina przyprawowa i warzywo.

Wąkrotka białogłowaWąkrotka białogłowa

Hydrocotyle leucocephala

Wąkrotka białogłowa (Hydrocotyle leucocephala) to gatunek wodnej rośliny pływającej z rodziny baldaszkowatych. To roślina akwariowa.

Wąkrotka okółkowaWąkrotka okółkowa

Hydrocotyle verticillata

Wąkrotka okółkowa (Hydrocotyle verticillata) to roślina wodna z rodziny baldaszkowatych. To także roślina akwariowa.

Aminek egipskiAminek egipski PL - ogród

Ammi visnaga

Aminek egipski (Ammi visnaga) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny baldaszkowatych o leczniczych właściwościach.

Biedrzeniec anyż, anyżBiedrzeniec anyż, anyż PL - ogród

Pimpinella anisum

Biedrzeniec anyż, anyż, anyżek (Pimpinella anisum) to gatunek aromatycznej, jednorocznej rośliny z rodziny baldaszkowatych o leczniczych właściwościach.

Koper ogrodowyKoper ogrodowy PL - ogród

Anethum graveolens

Koper ogrodowy (Anethum graveolens) to gatunek rośliny jednorocznej uprawnej z rodziny baldaszkowatych o krótkim okresie wegetatywnym. To roślina przyprawowa. Młode ziele kopru ogrodowego dodaje się do różnego rodzaju potraw.

Lubczyk ogrodowyLubczyk ogrodowy PL - ogród

Levisticum officinale

Lubczyk ogrodowy (Levisticum officinale) to gatunek wieloletniej, aromatycznej rośliny z rodziny baldaszkowatych o leczniczych właściwościach, uważana za afrodyzjak. To także roślina przyprawowa.

• aminek większy (Ammi majus)
  • dzięgiel łąkowy, starodub łąkowy (Angelica palustris)
  • selery wodne, pęczyna wodna (Apium inundatum)
  • selery węzłokwiatowee, pęczyna węzłokwiatowa (Apium nodiflorum)
  • Banium bulbocastanum
  • potocznik wąskolistny (Berula erecta)
  • szparzyca promienista (Bifora radians)
  • włóczydło polne (Caucalis platycarpos)
  • świerząbek aromatyczny (Chaerophyllum aromaticum)
  • świerząbek złoty (Chaerophyllum aureum)
  • świerząbek orzęsiony, świerząbek kosmaty (Chaerophyllum hirsutum)
  • świerząbek gajowy, blekotek (Chaerophyllum temulentum)
  • selernica żyłkowana (Cnidium dubium)
  • szczwoligorz tatarski (Conioselinum tataricum)
  • Conopodium majus
  • Echinophora spinosa
  • sierpnica zwyczajna (Falcaria vulgaris)
  • okrzyn szerokolistny (Laserpitium latifolium)
  • okrzyn łąkowy, okrzyn pruski (Laserpitium prutenicum)
  • marchewnik wonny (Myrrhis odorata)
  • kropidło wodne (Oenanthe aquatica)
  • kropidło piszczałkowate (Oenanthe fistulosa)
  • kropidło Lachenala (Oenanthe lachenalii)
  • gorysz alzacki (Peucedanum alsaticum)
  • gorysz siny (Peucedanum cervaria)
  • gorysz pagórkowy (Peucedanum oreoselinum)
  • gorysz błotny (Peucedanum palustre)
  • biedrzeniec wielki (Pimpinella major)
  • biedrzeniec czarny (Pimpinella nigra)
  • biedrzeniec mniejszy (Pimpinella saxifraga)
  • żebrowiec górski (Pleurospermum austriacum)
  • żankiel zwyczajny, rannik (Sanicula europaea)
  • czechrzyca grzebieniowata, trybulka grzebieniowata (Scandix pecten-veneris)
  • olszewnik kminkolistny (Selinum carvifolia)
  • żebrzyca roczna (Seseli annuum)
  • żebrzyca kobyla (Seseli hippomarathrum)
  • żebrzyca oleśnik, oleśnik górski (Seseli libanotis)
  • koniopłoch łąkowy (Silaum silaus)
  • marek szerokolistny (Sium latifolium)
  • podagrycznik kucmerka (Sium sisarum)
  • kłobuczka polna (Torilis arvensis)
  • kłobuczka pospolita (Torilis japonica)
  • kłobuczka kolankowata (Torilis nodosa)
  • turgenia szerokolistna (Turgenia latifolia)

Aminek egipski: Kwitnie aminek egipski.
          Biedrzeniec anyż, anyż: Kwitnie anyż.
        Blekot pospolity: Kwitnie blekot pospolity.
          Cieszynianka wiosenna: Kwitnie cieszynianka wiosenna.
        Dzięgiel leśny: Kwitnie dzięgiel leśny.
          Dzięgiel litwor, arcydzięgiel: Kwitnie arcydzięgiel litwor.
          Gorysz miarz: Kwitnie gorysz miarz.
        Jarzmianka większa: Kwitnie jarzmianka większa.
        Kolendra siewna: Kwitnie kolendra siewna.
         Koper ogrodowy: Kwitnie koper ogrodowy.
        Koper ogrodowy: Wysiew nasion kopru.
          Koper włoski, fenkuł włoski: Okres zbioru kopru włoskiego.
          Lubczyk ogrodowy: Kwitnie lubczyk ogrodowy.
       Marchew zwyczajna: Kwitnie marchew zwyczajna.
          Marchew zwyczajna: Wysiew nasion marchwi. Dosiewamy do połowy czerwca.
         Pasternak zwyczajny: Kwitnie pasternak zwyczajny.
          Pasternak zwyczajny: Wysiew nasion pasternaka do gruntu na przezimowanie.
         Pietruszka zwyczajna: Kwitnie pietruszka.
      Pietruszka zwyczajna: Możliwy wysiew nasion pietruszki do gruntu.
    Pietruszka zwyczajna: Termin zbioru liści pietruszki.
          Pietruszka zwyczajna: Termin zbioru korzenia pietruszki.
         Podagrycznik pospolity, śnitka: Kwitnie podagrycznik pospolity.
         Selery zwyczajne, seler: Kwitną selery zwyczajne.
         Szalej jadowity, cykuta: Kwitnie cykuta.
        Szczwół plamisty: Kwitnie szczwół plamisty.
         Świerząbek bulwiasty: Kwitnie świerząbek bulwiasty.
         Wąkrota zwyczajna: Kwitnie wąkrota zwyczajna.
        Wszewłoga górska: Kwitnie wszewłoga górska.
         Wzdęcin Fischera: Kwitnie wzdęcin Fischera.