Baldaszkowate

Baldaszkowate (Apiaceae, Umbelliferae) to rośliny z rzędu baldachokwiatowców.

Rodzaje

Wykaz wszystkich opublikowanych rodzajów z tej rodziny.

Barszcz

Barszcz (Heracleum) to rodzaj roślin z rodziny baldaszkowatych, do którego zaliczamy około 70 gatunków, z czego w Polsce razem z obcymi gatunkami - 4.

Barszcz zwyczajny
Barszcz mantegazyjski, barszcz Mantegazziego
Barszcz omszony
Barszcz Sosnowskiego
Mikołajek

Mikołajek (Eryngium) to rodzaj roślin z rodziny baldaszkowatych, do którego zaliczamy około 250 gatunków, z czego w Polsce 3.

Mikołajek nadmorski
Mikołajek płaskolistny
Mikołajek polny
Mikołajek olbrzymi
Przewiecień

Przewiercień (Bupleurum) to rodzaj roślin z rodziny baldaszkowatych, do którego zaliczamy około 100 gatunków, z czego w Polsce około 5.

Przewiercień okrągłolistny
Przewiercień długolistny
Przewiercień sierpowaty
Przewiercień wąskolistny
Trybula

Trybula (Anthriscus) to rodzaj roślin z rodziny baldaszkowatych, do którego zaliczamy około 15 gatunków, z czego w Polsce około 4.

Trybula leśna
Trybula pospolita
Trybula lśniąca
Trybula ogrodowa

Wykaz pozostałych gatunków.

Aminek egipskiAminek egipski PL - ogród

Ammi visnaga

Aminek egipski (Ammi visnaga) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny baldaszkowatych o leczniczych właściwościach.

Biedrzeniec anyż, anyżBiedrzeniec anyż, anyż PL - ogród

Pimpinella anisum

Biedrzeniec anyż, anyż, anyżek (Pimpinella anisum) to gatunek aromatycznej, jednorocznej rośliny z rodziny baldaszkowatych o leczniczych właściwościach.

Blekot pospolityBlekot pospolity PL

Aethusa cynapium

Blekot pospolity (Aethusa cynapium) to wieloletnia roślina zielna z rodziny baldaszkowatych o dużej zmienności, wydzielająca nieprzyjemny zapach. znane są minimum 2 podgatunki: cynapium i agrestis.

Cieszynianka wiosennaCieszynianka wiosenna PL §§

Hacquetia epipactis

Cieszynianka wiosenna (Hacquetia epipactis) to gatunek rośliny z rodziny baldaszkowatych. Kwiaty są małe, żółte, zebrane w mały baldaszek nad pięcioma podsadkami.

Dzięgiel leśnyDzięgiel leśny PL

Angelica sylvestris

Dzięgiel leśny (Angelica sylvestris) to gatunek dwuletniej rośliny lub byliny z rodziny baldaszkowatych o leczniczych właściwościach i jadalnych młodych liściach, pędach i nasionach.

Dzięgiel litwor, arcydzięgielDzięgiel litwor, arcydzięgiel PL §

Angelica archangelica

Dzięgiel litwor, arcydzięgiel (Angelica archangelica) to gatunek aromatycznej rośliny dwuletniej z rodziny baldaszkowatych lub według niektórych źródeł z rodziny selerowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza łodygę i liście, a w drugim zakwita.

Gorysz miarzGorysz miarz PL

Peucedanum ostruthium

Gorysz miarz (Peucedanum ostruthium (L.)Koch) to gatunek rośliny zielnej, zimotrwałej z rodziny baldaszkowatych o korzennym zapachu, czasem uprawiana jako zioło. Z uwagi na podobieństwo do trującego szczwoła, nie należy go zbierać w naturze.

Jarzmianka większaJarzmianka większa PL

Astrantia major

Jarzmianka większa (Astrantia major) to wieloletnia roślina zielna z rodziny baldaszkowatych. Kwiaty są w baldaszkach o średnicy do 4 cm, z czerwone lub białe. Są poligamiczne. Łodyga jest naga, wzniosła, słabo ulistniona.

Kminek zwyczajny, karolekKminek zwyczajny, karolek PL

Carum carvi

Kminek zwyczajny, karolek (Carum carvi) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny baldaszkowatych, roślina uprawna, przyprawowa, o leczniczych właściwościach.

Kolendra siewnaKolendra siewna PL - obcy

Coriandrum sativum

Kolendra siewna (Coriandrum sativum) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych o leczniczych właściwościach, silnie aromatyczna roślina. To znane zioło i roślina przyprawowa.

Koper ogrodowyKoper ogrodowy PL - ogród

Anethum graveolens

Koper ogrodowy (Anethum graveolens) to gatunek rośliny jednorocznej uprawnej z rodziny baldaszkowatych o krótkim okresie wegetatywnym. To roślina przyprawowa. Młode ziele kopru ogrodowego dodaje się do różnego rodzaju potraw.

Koper włoski, fenkuł włoskiKoper włoski, fenkuł włoski PL

Foeniculum vulgare

Koper włoski, fenkuł włoski (Foeniculum vulgare Mill.) to roślina lecznicza i uprawna z rodziny baldaszkowatych, pochodząca z południa Europy. Łodyga jest wzniesiona, prosta. Liście są skrętoległe, trzykrotnie pierzaste, nitkowate.

Lubczyk ogrodowyLubczyk ogrodowy PL - ogród

Levisticum officinale

Lubczyk ogrodowy (Levisticum officinale) to gatunek wieloletniej, aromatycznej rośliny z rodziny baldaszkowatych o leczniczych właściwościach, uważana za afrodyzjak. To także roślina przyprawowa.

Marchew zwyczajnaMarchew zwyczajna PL

Daucus carota

Marchew zwyczajna (Daucus carota) to gatunek rośliny z rodziny baldaszkowatych, popularne warzywo uprawiane niemalże na całym świecie. To roślina lecznicza.

Pasternak zwyczajnyPasternak zwyczajny PL

Pastinaca sativa

Pasternak zwyczajny (Pastinaca sativa) to dwuletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, rzadko uprawiane warzywo i roślina lecznicza. Z wyglądu przypomina pietruszkę i marchew.

Pietruszka zwyczajnaPietruszka zwyczajna PL - obcy

Petroselinum crispum

Pietruszka zwyczajna (Petroselinum crispum) to dwuletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, wydzielająca charakterystyczny zapach, uprawiana jako warzywo. Ma również lecznicze właściwości. Znane są odmiany korzeniowe i naciowe.

Podagrycznik pospolity, śnitkaPodagrycznik pospolity, śnitka PL

Aegopodium podagraria

Podagrycznik pospolity, śnitka (Aegopodium podagraria) to wieloletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, tworząca nierzadko łany. To roślina o leczniczych właściwościach. Roślina spotykana także w uprawach ogrodowych.

Selery zwyczajne, selerSelery zwyczajne, seler PL - obcy

Apium graveolens

Seler, selery zwyczajne (Apium graveolens) to dwuletnia roślina uprawna, warzywo z rodziny baldaszkowatych. Uprawia się odmiany korzeniowe i naciowe. W Polsce uprawia się głównie seler korzeniowy.

Szalej jadowity, cykutaSzalej jadowity, cykuta PL

Cicuta virosa

Szalej jadowity, cykuta (Cicuta virosa) to silnie trująca roślina wieloletnia z rodziny baldaszkowatych. U nas występuje na nizinach i w górach, zwykle w płytkich wodach stojących, na brzegach rzek, starorzeczy.

Szczwół plamistySzczwół plamisty PL - obcy

Conium maculatum

Szczwół plamisty (Conium maculatum) to trująca roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny baldaszkowatych, wydzielająca cuchnący, mysi zapach. To roślina obcego pochodzenia.

Świerząbek bulwiastyŚwierząbek bulwiasty PL - obcy

Chaerophyllum bulbosum

Świerząbek bulwiasty (Chaerophyllum bulbosum) to roślina z rodziny baldaszkowatych, pachnąca nieprzyjemnie, podobna do szczwołu plamistego. Niegdyś uprawiana jako roślina przyprawowa i warzywo.

Wąkrota zwyczajnaWąkrota zwyczajna PL

Hydrocotyle vulgaris

Wąkrota zwyczajna (Hydrocotyle vulgaris) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny baldaszkowatych. Rośnie na torfowiskach, w olszynach, nad wodami, na bagnach, przede wszystkim na zachodzie Polski.

Wąkrotka białogłowaWąkrotka białogłowa

Hydrocotyle leucocephala

Wąkrotka białogłowa (Hydrocotyle leucocephala) to gatunek wodnej rośliny pływającej z rodziny baldaszkowatych. To roślina akwariowa.

Wąkrotka okółkowaWąkrotka okółkowa

Hydrocotyle verticillata

Wąkrotka okółkowa (Hydrocotyle verticillata) to roślina wodna z rodziny baldaszkowatych. To także roślina akwariowa.

Wszewłoga górskaWszewłoga górska PL

Meum athamanticum

Wszewłoga górska (Meum athamanticum) to gatunek rośliny z rodziny baldaszkowatych o leczniczych właściwościach - jedyny przedstawiciel rodzaju. Ma intensywny, korzenny zapach.

Wzdęcin FischeraWzdęcin Fischera PL

Cenolophium denudatum

Wzdęcin Fischera (Cenolophium denudatum) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny baldaszkowatych. Rośnie na wilgotnych łąkach. W Polsce spotykany na północnym-wschodzie.

• Aminek większy (Ammi majus)
  • Dzięgiel łąkowy, starodub łąkowy (Angelica palustris)
  • Selery wodne, pęczyna wodna (Apium inundatum)
  • Selery węzłokwiatowee, pęczyna węzłokwiatowa (Apium nodiflorum)
  • Banium bulbocastanum
  • Potocznik wąskolistny (Berula erecta)
  • Szparzyca promienista (Bifora radians)
  • Włóczydło polne (Caucalis platycarpos)
  • Świerząbek aromatyczny (Chaerophyllum aromaticum)
  • Świerząbek złoty (Chaerophyllum aureum)
  • Świerząbek orzęsiony, świerząbek kosmaty (Chaerophyllum hirsutum)
  • Świerząbek gajowy, blekotek (Chaerophyllum temulentum)
  • Selernica żyłkowana (Cnidium dubium)
  • Szczwoligorz tatarski (Conioselinum tataricum)
  • Conopodium majus
  • Echinophora spinosa
  • Sierpnica zwyczajna (Falcaria vulgaris)
  • Okrzyn szerokolistny (Laserpitium latifolium)
  • Okrzyn łąkowy, okrzyn pruski (Laserpitium prutenicum)
  • Marchewnik wonny (Myrrhis odorata)
  • Kropidło wodne (Oenanthe aquatica)
  • Kropidło piszczałkowate (Oenanthe fistulosa)
  • Kropidło Lachenala (Oenanthe lachenalii)
  • Gorysz alzacki (Peucedanum alsaticum)
  • Gorysz siny (Peucedanum cervaria)
  • Gorysz pagórkowy (Peucedanum oreoselinum)
  • Gorysz błotny (Peucedanum palustre)
  • Biedrzeniec wielki (Pimpinella major)
  • Biedrzeniec czarny (Pimpinella nigra)
  • Biedrzeniec mniejszy (Pimpinella saxifraga)
  • Żebrowiec górski (Pleurospermum austriacum)
  • Żankiel zwyczajny, rannik (Sanicula europaea)
  • Czechrzyca grzebieniowata, trybulka grzebieniowata (Scandix pecten-veneris)
  • Olszewnik kminkolistny (Selinum carvifolia)
  • Żebrzyca roczna (Seseli annuum)
  • Żebrzyca kobyla (Seseli hippomarathrum)
  • Żebrzyca oleśnik, oleśnik górski (Seseli libanotis)
  • Koniopłoch łąkowy (Silaum silaus)
  • Marek szerokolistny (Sium latifolium)
  • Podagrycznik kucmerka (Sium sisarum)
  • Kłobuczka polna (Torilis arvensis)
  • Kłobuczka pospolita (Torilis japonica)
  • Kłobuczka kolankowata (Torilis nodosa)
  • Turgenia szerokolistna (Turgenia latifolia)

Aminek egipski: Kwitnie aminek egipski.
          Biedrzeniec anyż, anyż: Kwitnie anyż.
        Blekot pospolity: Kwitnie blekot pospolity.
          Cieszynianka wiosenna: Kwitnie cieszynianka wiosenna.
        Dzięgiel leśny: Kwitnie dzięgiel leśny.
          Dzięgiel litwor, arcydzięgiel: Kwitnie arcydzięgiel litwor.
          Gorysz miarz: Kwitnie gorysz miarz.
        Jarzmianka większa: Kwitnie jarzmianka większa.
        Kolendra siewna: Kwitnie kolendra siewna.
         Koper ogrodowy: Kwitnie koper ogrodowy.
        Koper ogrodowy: Wysiew nasion kopru.
          Koper włoski, fenkuł włoski: Okres zbioru kopru włoskiego.
          Lubczyk ogrodowy: Kwitnie lubczyk ogrodowy.
       Marchew zwyczajna: Kwitnie marchew zwyczajna.
          Marchew zwyczajna: Wysiew nasion marchwi. Dosiewamy do połowy czerwca.
         Pasternak zwyczajny: Kwitnie pasternak zwyczajny.
          Pasternak zwyczajny: Wysiew nasion pasternaka do gruntu na przezimowanie.
         Pietruszka zwyczajna: Kwitnie pietruszka.
      Pietruszka zwyczajna: Możliwy wysiew nasion pietruszki do gruntu.
    Pietruszka zwyczajna: Termin zbioru liści pietruszki.
          Pietruszka zwyczajna: Termin zbioru korzenia pietruszki.
         Podagrycznik pospolity, śnitka: Kwitnie podagrycznik pospolity.
         Selery zwyczajne, seler: Kwitną selery zwyczajne.
         Szalej jadowity, cykuta: Kwitnie cykuta.
        Szczwół plamisty: Kwitnie szczwół plamisty.
         Świerząbek bulwiasty: Kwitnie świerząbek bulwiasty.
         Wąkrota zwyczajna: Kwitnie wąkrota zwyczajna.
        Wszewłoga górska: Kwitnie wszewłoga górska.
         Wzdęcin Fischera: Kwitnie wzdęcin Fischera.