PL

Dzięcioł średni

Dzięcioł średni (Dendrocopos medius) to nieliczny dzięcioł w naszym kraju, podobny do dzięcioła dużego, od którego różni się niepełnym wąsem (nie sięga dzioba i potylicy), kreskowaniem po bokach spodniej części ciała oraz różowym odcieniem brzucha. Obie płci mają czerwoną czapeczkę na głowie.

Dzięcioł średni(Dendrocopos medius)
© tomasztc - Fotolia.com

Występuje głównie w Europie, a także na niewielkim obszarze Azji. W Polsce nie jest liczny. Zamieszkuje najchętniej lasy liściaste i parki na nizinach i w dolinach rzek.

To ptak osiadły. Prowadzi dzienny tryb życia.

Zjada owady i ich larwy. Ofiary zbiera z pnia drzewa oraz liści i gałęzi. Dzioba rzadziej używa do kucia niż dzięcioł duży. Zjada też nasiona, owoce.

Wyprowadza jeden lęg w roku. Dziuplę wykuwa dość nisko nad ziemią. Samica składa od połowy kwietnia od 4 do 8 jaj. Młode przebywają w dziupli 3 tygodnie.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie gatunkowej.