Biegus malutki

Biegus malutki (Calidris minuta) to niewielki ptak z rodziny bekasowatych, bardzo podobny do biegusa małego. Brak dymorfizmu płciowego. W szacie godowej wierzch ciała ma rudawy kolor z czarnymi elementami, jasne elementy tworzą literę V, spód ciała biały. Na rdzawej piersi rdzawe plamki. Dziób jest prosty. Ma czarny kolor, podobnie jak nogi. W szacie spoczynkowej ciało jest szare z wierzchu. Występują ciemne i jasne plamy.

Biegus malutki (Calidris minuta)

© tassos1966 - Fotolia.com

Biegus malutki występuje w Europie, Azji i Afryce. Poza sezonem lęgowym jest w Polsce ptakiem często obserwowanym. Gniazduje na północy obszaru występowania. W Polsce spotyka się najczęściej młode osobniki zimujące.

To ptak wędrowny. Przylatuje od maja do początku czerwca, odlatuje od od lipca do października. U nas nie wyprowadza lęgów.

Dorasta do 16 cm długości ciała. Skrzydło ma długość 9-11 cm. Osiąga 20-27 g masy ciała.

Poluje na owady, mięczaki i inne bezkręgowce. Biegus malutki zbiera pokarm z błota lub powierzchni ziemi.

Ptak ten gniazduje na ziemi w pobliżu wody. Samica raz - dwa razy w roku znosi średnio 4 jaja. Jaja wysiaduje samiec. Samica łączy się za każdym razem z innym samcem. Tylko drugie zniesienie w roku samica może wysiadywać sama. Samica składa jaja do zagłębienia w ziemi, wysłanego liśćmi i trawą.

Przylot do Polski biegusa malutkiego (przeloty wiosenne).
        Biegusa malutki odlatuje z Polski (przeloty jesienne).

Które ptaki gniazdują najdalej?
Bieguny to rejony o ekstremalnych warunkach pogodowych. Jak daleko w tych warunkach ptaki mogą się rozmnażać i wysiadywać jaja?