Serwal

Serwal (Leptailurus serval) to drapieżny ssak z rodziny kotów o długich nogach i smukłym tułowiu. Posiada krótki ogon. Jest ubarwiony na żółtobrązowo. Spód ciała jaśniejszy. Sierść ozdobiona ciemnymi plamkami i paskami.

Serwal (Leptailurus serval)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Stepy i zarośla Afryki. Pionowy zasięg występowania to 2000 m n.p.m. Dziś przeważa na terenach pustynnych i półpustynnych. Serwale lubią najbardziej tereny wilgotne i zarośla na bagnach.

Zwierzę nocne. Dzień przesypia w ukryciu. Bardzo dobrze wspina się na drzewa, wykonuje zgrabne i długie skoki. Może na krótkich dystansach osiągać duże prędkości, ale poluje z ukrycia. Jest tak zwinny, że potrafi upolować ptaka zrywającego się do lotu lub siedzącego na wysokości nawet 3 m. Żyje samotnie. W pary łączy się tylko w okresie godów. Zajmuje terytorium około 10 km2, które oznacza moczem. Terytorium samca pokrywa się z terytorium 2-3 samic. Potrafi łowić ryby w płytkiej wodzie i wykopywać z nor gryzonie.

Serwal osiąga długość ciała do 100 cm, ogon ma długość do 40 cm.

Ptaki, gryzonie, zające, jagnięta, płazy, gady, ryby, owady. Wyrządza duże szkody wśród drobiu.

Ciąża trwa 68-74 dni. Przed porodem samica przygotowuje gniazdo z gęstej roślinności lub w gnieździe innego zwierzęcia. Samica rodzi 2-3 młode i karmi je przez 4-5 miesięcy. W 4 tygodniu młode zaczynają jeść mięso. Płciowo dojrzewają po 1,5-2,5 roku.

Serwal dostarcza cennego futra.

Od czasu do czasu pojawiają się osobniki całe ubarwione na czarno.