Orzełek (Hieraaetus pennatus)
© bereta - stock.adobe.com

Orzełek

Orzełek (Hieraaetus pennatus) to ptak szponiasty z rodziny jastrzębiowatych, najmniejszy z europejskich orłów. Skrzydła w locie są palczasto zakończone. Ogon jest równo ścięty. Znane są odmiany jasne i ciemne. U odmiany jasnej spód jest biały, czasem kreskowany. Lotki są czarne, ogon szary. Odmiana ciemna ma brązowy spód. W obu odmianach wierzch jest brązowy. Na pokrywach skrzydłowych widoczny jaśniejszy pas. U nasady skrzydeł są jasne plamy. Samica jest większa od samca.

Gatunek ten występuje w Europie, Azji oraz w Afryce. W Polsce jest rzadko spotykany (zaledwie kilka par lęgowych). Preferuje lasy liściaste, mieszane w pobliżu otwartych terenów. Od około 100 lat nie ma potwierdzonego stwierdzenia lęgów orzełka w Polsce.

Jest to ptak silnie terytorialny. Jest samotnikiem. W Polsce pojawia się w okresie od kwietnia do połowy listopada.

Długość ciała wynosi 45-56 cm, w tym ogona do 21 cm. Rozpiętość skrzydeł wynosi 110-135 cm, a ciężar ciała od 0,5 do 1,25 kg.

Poluje na drobne ssaki (susły, wiewiórki, króliki), ptaki (kuropatwy, wróblowe, gołębie), jaszczurki, owady.

Gniazduje na drzewach, w górach także na skałach, często w porzuconych gniazdach innych ptaków. Samica od końca kwietnia składa zwykle 2 jaja, których wysiadywanie trwa 36-38 dni. Samiec dokarmia samicę i pisklęta.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podlega ochronie ścisłej w naszym kraju. Miejsca rozrodu podlegają ochronie w promieniu 100 m przez cały rok i 500 m od gniazda w okresie od 1 lutego do 31 sierpnia.

To najmniejszy orzeł w Europie.