PL

Trzmielojad

Trzmielojad (Pernis apivorus) to ptak z rodziny jastrzębiowatych, z podrodziny czubaków, bardzo podobny do myszołowa, o zmiennym upierzeniu. Kolor piór może być od białawego do brunatnego. Spód ciała zawsze jest jaśniejszy. Nogi są żółte, dziób czarny. Na sterówkach 3 lub 4 poprzeczne pasy. Oczy są żółte. Wokół dzioba, w odróżnieniu od innych ptaków drapieżnych, trzmielojad posiada łuskowate pióra, które chronią go przed ukąszeniami.

Trzmielojad(Pernis apivorus)
© Julius Kramer - Fotolia.com

Żyje w prawie całej Europie i zachodniej części Azji. Zimuje w Afryce środkowej. Zamieszkuje skraje niewielkich zadrzewień. W Polsce jest nielicznym ptakiem lęgowym, liczniejszym na południu kraju.

To ptak wędrowny, Przylatuje w końcu kwietnia i maju, odlatuje od sierpnia do września. W powietrzu zawisa wyjątkowo.

Jego pokarmem są żądłówki, w szczególności osy, szerszenie, trzmiele i inne owady. Czasem łowi drobne kręgowce, na przykład żaby. Potrafi rozkopać gniazdo owadów i plastry z czerwiami przenosić do swojego gniazda. Pisklęta karmione są larwami trzmieli i os.

Gniazduje na skraju lasu, zwykle wysoko na drzewie liściastym. Samica raz w roku od połowy maja do połowy czerwca składa 2 jaja, które wysiaduje samiec i samica przez 30-35 dni. Pisklęta opuszczają gniazdo po 40 dniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Trzmielojad jest objęty całkowitą ochroną w Polsce.

Zimowiska trzmielojadów są najbardziej odległe ze wszystkich gatunków rodzimych ptaków drapieżnych.