Logo Serwisu Media Nauka


zadanie

Zadanie 119 - kombinacje, oblicanie kombinacji - zadanie z treścią - kombinatoryka


W trzech stosach znajdują się karteczki z obrazkami. W pierwszym stosie znajduje się 10 obrazków głów, w drugim - 20 obrazków tułowia, w trzecim - 10 obrazków ilustrujących odnóża. Losujemy jedną kartkę z głową, dwie z tułowiem i jedną z odnóżami. Układamy kartki jedna pod drugą, tworząc obrazek stworka. Ile różnych stworków możemy w ten sposób utworzyć?


ksiązki Rozwiązanie zadania uproszczone

C_{10}^1\cdot C_{20}^2\cdot C_{10}^{1}={10\choose 1}\cdot {20\choose 2}\cdot {10\choose 1}=\\ =\frac{10!}{1!(10-1)!}\cdot \frac{20!}{2!(20-2)!}+\frac{10!}{1!(10-1)!}=\\ =\frac{\cancel{9!} \cdot 10}{\cancel{9!}}\cdot \frac{\cancel{18!}\cdot 19 \cdot 20}{2\cdot \cancel{18!}}\cdot \frac{\cancel{9!}\cdot 10}{\cancel{9!}}=10\cdot 190\cdot 10=19000

ksiązki Rozwiązanie zadania ze szczegółowymi wyjaśnieniami

Dokonujemy trzech losowań. Mamy więc jeden zbiór 10-elementowy obrazków z głowami (n=10), 20-elementowy z tułowiem (n=20) i 10-elementowy zbiór obrazków (n=10) z odnóżami. Wybieramy w pierwszym i trzecim przypadku po jednym elemencie ze zbioru z kartkami (k=1) oraz w drugim przypadku dwa elementy ze zbioru kartek z obrazkami tułowia (k=2).

Kolejność wyboru kartek w każdym z trzech losowań nie ma znaczenia, ponieważ losujemy albo tylko jedną kartkę, a gdy losujemy dwie, nie ustalamy ich kolejności. Istotne jest natomiast, że obrazki nie mogą się powtarzać.

Tworzymy więc kombinacje k-elementowe zbioru n-elementowego w każdym z trzech przypadków.
(Spójrz na tabelę, w której zestawiono permutacje, kombinacje i wariacje w zależności od różnych warunków zagadnienia.)

Jak połączyć ze sobą te trzy kombinacje? Musimy pomnożyć je przez siebie, aby otrzymać wynik. Dlaczego pomnożyć? Załóżmy, że wybraliśmy pierwszą kartkę. Dobieramy wszystkie pozostałe możliwe kombinacje drugiego zbioru tyle razy ile jest kombinacji pierwszego zbioru i tak dalej w odniesieniu do drugiego i trzeciego zbioru.

Liczbę możliwych do utworzenia różnych stworków obliczymy następująco:

C_{10}^1\cdot C_{20}^2\cdot C_{10}^{1}={10\choose 1}\cdot {20\choose 2}\cdot {10\choose 1}=\\ =\frac{10!}{1!(10-1)!}\cdot \frac{20!}{2!(20-2)!}+\frac{10!}{1!(10-1)!}=\\ =\frac{\cancel{9!} \cdot 10}{\cancel{9!}}\cdot \frac{\cancel{18!}\cdot 19 \cdot 20}{2\cdot \cancel{18!}}\cdot \frac{\cancel{9!}\cdot 10}{\cancel{9!}}=10\cdot 190\cdot 10=19000

ksiązki Odpowiedź

Można utworzyć 19000 różnych stworków.

© Media Nauka, 2010-01-12

Zadania podobne

kulkaZadanie 110 - permutacje, obliczanie permutacji
Ile liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach można utworzyć z cyfr 1,2,3,4,5?


kulkaZadanie 111 - permutacje - zadanie z treścią - kombinatoryka
W wyścigu chartów bierze udział sześć psów. Zakład polega na wytypowaniu właściwej kolejności psów na mecie (przy założeniu, że wszystkie dobiegają do mety i nie ma remisu). Ile zakładów trzeba zawrzeć, aby mieć pewność wygranej?


kulkaZadanie 112 - permutacje - zadanie z treścią - kombinatoryka
Z ilu elementów składa się zbiór A, jeżeli liczba jego permutacji jest 20 razy mniejsza od liczby permutacji tego samego zbioru uzupełnionego o dwa dodatkowe elementy?


kulkaZadanie 113 - permutacje - zadanie z treścią - kombinatoryka
Malarz chce namalować tęcze z wykorzystaniem wszystkich możliwych konfiguracji kolejności występowania jej siedmiu podstawowych kolorów. Ile tęcz malarz musi namalować?


kulkaZadanie 114 - kombinacje - zadanie z treścią - kombinatoryka
Ile dróg trzeba zbudować, aby połączyć ze sobą dziesięć miejscowości, każda z każdą?


kulkaZadanie 115 - kombinacje, obliczanie kombinacji - zadanie z treścią - kombinatoryka
Ile przekątnych znajduje się w wielokącie foremnym o n bokach?


kulkaZadanie 116 - kombinacje, obliczanie kombinacji - zadanie z treścią
Na ile sposobów można wybrać pięcioosobową delegację z klasy liczącej 30 uczniów?


kulkaZadanie 117 - kombinacje, obliczanie kombinacji - zadanie z treścią
Na ile sposobów można wybrać trzyosobową delegację złożoną z jednej dziewczyny i dwóch chłopców z klasy liczącej 15 chłopców i 15 dziewcząt?


kulkaZadanie 118 - kombinacje, obliczanie kombinacji - kombinatoryka - zadanie z treścią
Na ile sposobów można wybrać trzyosobową delegację złożoną z co najmniej dwóch chłopców z klasy liczącej 16 chłopców i 14 dziewcząt?


kulkaZadanie 120 - kombinacje - równanie
Rozwiązać równanie: C_{x+2}^{2}=1


kulkaZadanie 121 - kombinatoryka - tworzenie liczb - zadanie z treścią
a) Ile można utworzyć liczb z cyfr 1, 2, 3, 4, używając każdej z cyfr tylko raz?
b) Ile liczb co najwyżej czterocyfrowych można utworzyć z cyfr 1,2,3,4?
c) Ile liczb czterocyfrowych można utworzyć z cyfr 0, 1, 2, 3?


kulkaZadanie 122 - wariacje bez powtórzeń - zadanie z treścią
Ile słów czteroliterowych (niekoniecznie mających znaczenie) można utworzyć z 32 liter alfabetu, używając każdej z liter tylko raz?


kulkaZadanie 123 - wariacje bez powtórzeń
W wyścigu bierze udział 10 koni. Zakład polega na właściwym wytypowaniu kolejności pierwszych trzech koni na mecie. Ile jest różnych możliwych zakładów przy założeniu, że konie nie przybiegają na metę jednocześnie?


kulkaZadanie 126 - wariacje - zadanie z treścią - informatyka
Komputer jest zabezpieczony hasłem, które składa się z ośmiu znaków i w jego skład może wchodzić każda z 10 cyfr, 32 liter alfabetu (mała i duża) oraz 26 znaków specjalnych? Ile może trwać łamanie hasła poprzez manualne wpisywanie kolejnych możliwych haseł, jeśli jedno hasło wpisujemy 1 s?


kulkaZadanie maturalne nr 14, matura 2016 (poziom rozszerzony)
Rozpatrujemy wszystkie liczby naturalne dziesięciocyfrowe, w zapisie których mogą występować wyłącznie cyfry 1, 2, 3, przy czym cyfra 1 występuje dokładnie trzy razy. Uzasadnij, że takich liczb jest 15 360.



Spis działów

Logika i zbiory

Zbiory

Liczby

Liczby

Funkcje

Funkcje

Równania i nierówności

Równania

Analiza matematyczna

Analiza

Geometria

Geometria

Rachunek prawdopodobieństwa

Probabilistyka



Polecamy