logo

NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

PYTAJNIK

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Co to jest ochotka?

Ochotka jest to nazwa larw muchówek z rodziny ochotkowatych, prowadzących wodny tryb życia.

Największe pająki w Polsce

Jakie pająki w Polsce są największe? Czy są groźne? Gdzie można je spotkać i jak często?

Tarantula

Tarantula to nazwa naprawdę dużego i najczęściej niebezpiecznego pająka. Gdzie go można spotkać?

Ile waży?

Ile co waży? To szybka ściąga dla miłośników gotowania, ciekawostek. Podajemy ciężary produktów spożywczych, zwierząt, wielkich i małych obiektów.

Ile waży astronauta?

Czy astronauta w kosmosie nic nie waży? Jaką ma masę na różnych planetach i na Księżycu? Zmienia się jego masa, czy ciężar? A może jedno i drugie?

Gniazdo os

Gniazda os, w tym szerszeni, budowane są z delikatnego papieru. Ma białawy, szary lub żółtawy kolor. Osa produkuje ów papier z nadpróchniałego, przeżutego przez siebie drewna, mieszając go ze śliną.

Kolorowe ptaki Polski

W Polsce wbrew powszechnej opinii gniazdują ptaki o jaskrawych i ciekawych barwach, dość często prezentujące całą gamę kolorów. Oto nasza lista.

Ptaki w kulturze

Ptaki pojawiają się w wielu dziedzinach sztuki i popkultury. Oto nasza subiektywna lista postaci i dzieł, w których ptaki są istotnym lub charakterystycznym tematem.

Jerzyki - ptaki na komary

Komary to bardzo uciążliwe i znienawidzone przez człowieka owady. Walczymy z nimi poprzez opryski środkami chemicznymi. Czy komary mają naturalnych wrogów?

Czy tylko nietoperze używają echolokacji?

Echolokacja jest to zdolność do określania położenia obiektów w przestrzeni na podstawie echa akustycznego. Czy tylko nietoperze widzą w ciemności w ten sposób?

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Miodojad ciemnyMiodojad ciemny

Meliphaga lewinii

Miodojad ciemny (Meliphaga lewinii) to gatunek ptaka z rodziny miodojadów. Upierzenie brązowe, nieco szarawe od spodu. Na głowie na pokrywach usznych żółtawa plama w kształcie półksiężyca.

Miodopoik czerwonobrewyMiodopoik czerwonobrewy

Melithreptus lunatus

Miodopoik czerwonobrewy (Melithreptus lunatus) to gatunek ptaka z rodziny miodojadów. Upierzenie z wierzchu żółto-oliwkowe, głowy - czarne. Nad okiem pomarańczowa brew.

Miodopoik wielkodziobyMiodopoik wielkodzioby

Melithreptus validirostris

Miodopoik wielkodzioby (Melithreptus validirostris) to gatunek ptaka z rodziny miodojadów. Upierzenie z wierzchu brązowooliwkowe, głowy - czarno-białe Biała jest potylica i gardło. Nad okiem żółta brew.

Jastrzębiak jasnyJastrzębiak jasny

Melierax canorus

Jastrzębiak jasny (Melierax canorus) to gatunek ptaka z rodziny jastrzębiowatych. Upierzenie szare z drobnym, delikatnym prążkowaniem od spodu. Dziób pomarańczowy z ciemnym, hakowatym zakończeniem.

Sikora sułtańskaSikora sułtańska

Melanochlora sultanea

Sikora sułtańska (Melanochlora sultanea) to gatunek ptaka z rodziny sikor. Upierzenie czarne poza żółtym spodem i czubkiem na głowie, który jest długi i często nastroszony.

Magelańczyk żółtoskrzydłyMagelańczyk żółtoskrzydły

Melanodera melanodera

Magelańczyk żółtoskrzydły (Melanodera melanodera) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie żółtawo-brązowe. U samca widoczne czarne gardło w jasnej otoczce.

Jastrzębiak małyJastrzębiak mały

Micronisus gabar

Jastrzębiak mały (Micronisus gabar) to gatunek ptaka z rodziny jastrzębiowatych. Upierzenie szare, jaśniejsze od spodu z drobnym, delikatnym prążkowaniem od spodu. Głowa i skrzydła ciemniejsze.

Sikora szaraSikora szara

Melaniparus cinerascens

Sikora szara (Melaniparus cinerascens) to gatunek ptaka z rodziny sikor. Wierzch głowy i gardło - czarne. Od dzioba pod okiem przez pokrywy uszne biegnie biały pas. Reszta upierzenia szara.

Dzięciur żółtoczelnyDzięciur żółtoczelny

Melanerpes flavifrons

Dzięciur żółtoczelny (Melanerpes flavifrons) to gatunek ptaka z rodziny dzięciołowatych. Pas biegnący przez oko, wierzch skrzydeł, ogon - czarne. W tylnej części biały obszar. Czoło, dolna cześć głowy - żółte. Wierzch głowy czerwony.

Dzięciur pstryDzięciur pstry

Melanerpes pucherani

Dzięciur pstry (Melanerpes pucherani) to gatunek ptaka z rodziny dzięciołowatych. Upierzenie z wierzchu i części głowy czarne z białymi plamkami. Czoło żółte, wierzch głowy w przedniej części białawy, potem czerwony aż do potylicy.

Najnowsze Quizy

Quiz

Filmy

Ostatnio dodane filmy.

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.

QR